Advertentie
Advertentie

'Lidl? Dat is een oorlogsmachine van hetzelfde kaliber als Aldi'

'Of het waar is dat de eerste Lidl-discount in april in Deinze opent? Dat schrijven de kranten toch. Dus zal het wel waar zijn zeker', aldus Ivan Sabbe, algemeen direkteur van Lidl België. 'Wij zijn van plan om onze precieze plannen in maart op een perskonferentie toe te lichten. Omwille van strategische en bedrijfspolitieke redenen hou ik mij nu nog liefst een beetje op de vlakte'. De Lidl-Groep is een van de snelst groeiende distributiebedrijven. Stichter Dieter Schwarz prijkt al twee jaar in de prestigieuze lijst van Forbes' dollarmiljardairs. Zijn familie-imperium stoelt, in navolging van Aldi, op een agressieve discountformule. Na Duitsland wierp Lidl zich op de Italiaanse, de Franse en de Britse markt. 1995 moet het jaar van de Belgische verovering worden.Lidl is een perfekte Aldi-kloon. De keten is niet voor niets opgericht door ex-Aldi-topmanagers. Net als zijn voorbeeld mikt Lidl op de prijs en kiest de keten voor de discountformule: een beperkte keuze en de produkten gewoon op paletten op de grond. Het aantal produkten in een Lidl-winkel schommelt tussen de 600 à 1.000; bij een gewoon warenhuis vind je makkelijk 8.000 tot 10.000 produkten op de schappen.