Advertentie
Advertentie

Liederen met luit

Andreas Scholl behoort tot de meest getalenteerde zangers van zijn generatie. In ons land is deze contratenor geregeld aan het werk te horen met diverse barokorkesten, en hij schittert ook steeds meer in diverse cd-opnames. Zopas verscheen zijn nieuwe cd A musicall banquet: het programma dat hij daarop zingt brengt Andreas Scholl samen met luitist Edin Karamazov ook tijdens een concert in Brussel. A musicall banquet is een verzameling van liederen met luitbegeleiding uit de renaissance. Een hitparade uit 1610 zou de eigentijdse betiteling kunnen zijn. De verzameling werd door Robert Dowland uitgegeven, de vader van de bekende luitist John Dowland. Tussen de melodieën bevinden zich Amarilli mia bella van Caccini en In darkness let me dwell van John Dowland, maar ook Spaanse en Franse liederen. In de teksten herleeft het extreme verlangen naar de ultieme liefde en, indien de liefde niet beantwoord wordt, naar de dood. Voorts duiken subtiele natuurbeschrijvingen en hartstochtelijke passie op. Conservatorium (Brussel) za 20 jan, 20 uur 02/507.82.00. Lambert OrkisDe Amerikaanse pianist Lambert Orkis verwierf bekendheid als begeleider van de cellisten Anner Bylsma en Mstislav Rostropovitsj, maar ook door zijn projecten met Anne-Sophie Mutter. Met deze violiste legde hij zich in 1998 volledig toe op Beethovens piano- en vioolsonates. Lambert Orkis heeft zijn muzikale leven echter vooral gewijd aan de grote pianowerken uit de 18de en 19de eeuw, en hij streeft ernaar dit repertoire steeds op historische instrumenten uit te voeren. Zo maakte hij in het Vleeshuis in Antwerpen een prachtige Schubert-opname op de Conrad Graf-pianoforte. Op 21 januari brengt hij op dat instrument in het Vleeshuis een recital met Moments Musicaux van Schubert en pianosonates van Beethoven. Het is vooral uitkijken naar de vertolking van de beroemde sonate Appassionata waarin Beethoven de compositorische dimensies en klanktechnische mogelijkheden van de toenmalige piano tot het uiterste benutte. Beethoven was in die periode duidelijk op zoek naar een nieuwe expressiviteit.Niet de sonate, maar het lyrische pianostuk heeft de roem van Schubert gevestigd. De kleinere pianowerken, zoals de Moments Musicaux kunnen als intieme of huiselijke pianomuziek bestempeld worden. Schubert heeft ieder moment musical een eigen karakter gegeven. Zo ademt het eerste stuk een intieme, teruggetrokken sfeer, terwijl het tweede in een sfeer van pastorale rust baadt. Typisch voor Schubert zijn de harmonische kleurenrijkdom, de expressieve sfeercontrasten, maar bovenal de altijd mooie melodische lijnen die het werk van een liedcomponist verraden.Museum Vleeshuis (Antwerpen) - zo 21 jan, 15 uur 03/213.86.60Maurizio PolliniSinds Maurizio Pollini in 1960 de eerste prijs won op het Internationale Concours Frédéric Chopin in Warschau, was hij te gast in de belangrijkste muzikale centra van Europa, Amerika en Japan. Na drie jaar is Maurizio Pollini opnieuw te zien en te horen in ons land. Het verbinden van klassieke met nieuwe muziek werd het handelsmerk van deze uitstekende pianist. Ook voor zijn Belgische concert kiest Pollini voor deze formule. We moeten ons openstellen voor de muziek van vandaag. Dat neemt niets af van de waarde van de werken uit de klassieke periode, aldus Pollini. Het programma dat hij op 24 januari presenteert, gaat van Brahms uitgepuurde 7 Fantasias opus 116 over de seriële muziek van Anton Webern tot de vernieuwende Klavierstücke die Stockhausen tijdens de jaren vijftig creëerde. Ten slotte keert Pollini terug naar de Diabelli-variaties van Ludwig van Beethoven, een absoluut meesterwerk van de variatiekunst.Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) wo 24 jan, 20 uur 02/507.82.00 Mozart meets HartmannKarl Amadeus Hartmann (1905-1963) is een vooraanstaand Duits componist van de 20ste eeuw. Hij werd in 1905 in München geboren en studeerde in zijn geboortestad onder meer bij Anton Webern. Naast acht symfonieën, de kameropera Simplicius Simplicissimus, enkele werken voor stem en orkest en heel wat kamermuziek, componeerde hij onder meer ook het Concerto funèbre voor viool en strijkorkest. Het werk werd door de nazis als entartete Musik bestempeld: Hartmann was immers een openlijk tegenstander van het nationaal-socialisme. Het was precies de inval van de Duitsers in Polen in 1939 die de aanleiding vormde om dit concerto te componeren. De componist schrijft over het werk: Mijn concerto ontstond in de herfst van 1939. De politieke gebeurtenissen in deze periode waren de aanleiding voor het werk en bepaalden tegelijk het karakter ervan. De vier delen Choral-Adagio-Allegro-Choral gaan zonder onderbreking in elkaar over In dit werk wilde ik alles neerschrijven wat ik dacht en voelde, en dat leverde zowel de vorm als de melodie. Het Concerto funèbre zal door de Beethoven Academie vertolkt worden met violist Henning Kraggerud als solist. Dezelfde avond staat ook Mozarts beroemde Jupitersymfonie op het programma. De Zwitserse dirigent Matthias Bamert dirigeert.Aula Piet De Somer (Leuven) - do 18 jan, 20.30 uur 03/226.35.11deSingel (Antwerpen) - zo 21 jan, 20 uur 03/248.28.28La VenexianaDe Italiaanse groep La Venexiana ontstond in 1990 en legde zich oorspronkelijk toe op het cantaterepertoire uit de 17de en 18de eeuw. Ze namen ondertussen verschillende cds op met onder meer madrigalen van Monteverdi, Luzzaschi, Marenzio en Gesualdo. In deSingel brengt de groep op 19 januari een programma met madrigalen van dIndia en van Monteverdi. Aan de welstellende Italiaanse hoven werden aan het einde van de 16de en bij het begin van de 17de eeuw geregeld privé-concerten gegeven waarop madrigalen uitgevoerd werden. Monteverdi behoort tot de grootmeesters van dit subtiele genre. Hij slaagde erin, de verfijnde poëzie in een beeldrijke muzikale taal om te zetten. La Venexiana maakte voor dit concert een zorgvuldige selectie uit Monteverdis negen madrigalenboeken. In het begin van de 17de eeuw was Sigismondo dIndia toonaangevend in het genre. Hij behoort tot de laatste generatie madrigalisten en was op zijn beurt een vernieuwer van het genre. deSingel (Antwerpen) vr 19 jan, 20 uur 03/248.28.28Arditti en VROOp 21 december deed Yoel Levi zijn intrede bij het Vlaams Radio Orkest naar aanleiding van de opening van de nieuwe repetitie- en opnamelocatie te Leuven. Het grote publiek kan het Vlaams Radio Orkest en Yoel Levi beluisteren op 22 januari in de Bijloke in Gent en op 23 januari in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Op het programma staat Händels Concerto Grosso opus 6 nr. 7 in een bewerking voor strijkkwartet en orkest van Schönberg. Het befaamde Arditti Strijkkwartet neemt de solopartijen voor zijn rekening. Na de pauze volgt de vijfde symfonie van Gustav Mahler. Yoel Levi, die twaalf jaar het Atlanta Symphony Orchestra leidde en met het orkest verschillende symfonieën van Mahler dirigeerde, kent dit repertoire door en door. Vanaf het seizoen 2001-2002 zal hij als chefdirigent van het Vlaams Radio Orkest deze Mahler-cyclus voortzetten. Bijloke (Gent) ma 22 jan, 20 uur 09-266.70.40Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) di 23 jan, 20 uur 02/507.82.00Samenstelling: Tom EELEN