Advertentie
Advertentie

Londen: verliezers

Net zoals elders in de wereld ging de aandelenmarkt de voorbije week ook in Londen flink lager: de Footsie-index sloot de week meer dan 6 procent lager af. Vooral specifiek ondernemingsnieuws zorgde voor stevige reacties op de markt.De hoofdvogel werd hierbij afgeschoten door Abbey National. Het bedrijf kwam met een flinke winstwaarschuwing als gevolg van hoger dan verwachte verliezen op de kredietportefeuille en van problemen in de verzekeringsactiviteiten. De rating van de bank werd door S&P verlaagd. Het aandeel kreeg een klap van bijna 20 procent. Ook in de financiële sector was het verlies nauwelijks kleiner voor verzekeraar CGNU. Beleggers vrezen dat de recente forse beursdalingen het kapitaal van de onderneming in die mate hebben aangetast dat een kapitaalverhoging tot de mogelijkheden behoort. Dat het bedrijf onderwerp is van een onderzoek over de verkooptechnieken bij verzekeringsproducten, werkt het vertrouwen evenmin in de hand. Dat Bank of England Voorzitter George in het parlement liet weten dat een renteverhoging zeker tot de mogelijkheden behoort, was een factor die de afgelopen week negatief inspeelde op de meeste financiële waarden.De andere grote verliezers van de week waren de media-aandelen waar vooral reclamebureau WPP, zonder specifiek nieuws, stevig onderuit ging. Wel liet Financial Times-uitgever Pearson weten dat de resultaten voor het eerste semester negatief worden beïnvloed door lager advertentie-inkomsten.Weinig of geen winnaars deze week. Slechts enkele nutbedrijven, zoals Powergen en BOC Group, konden de week iets hoger afsluiten terwijl de meeste voedings- en tabaksproducenten de schade enigszins konden beperken.