Londen: voeding

Niet echt een goede week voor de Londense markt wat vooral een gevolg was van tegenvallend nieuws vanuit de voedings- en drankensector. Alleen de retailers konden het sentiment wat ondersteunen. Op maandag liet Unilever, 's werelds grootste producent van voedingsproducten en wasmiddelen, weten dat de omzetgroei van haar 400 grootste merken dit jaar slechts 4 procent zal bedragen tegenover de 4 tot 5 procent groei die het bedrijf eerder in het vooruitzicht had gesteld. Op dezelfde dag liet Heineken weten dat ook de groei in de globale biermarkt niet echt sterk is. Voor de Britse concurrenten Scottish & Newcastle en SABMiller was dit uiteraard niet echt goed nieuws. De producent van sterke dranken Allied Domeq moest dan weer bekennen dat de wijnoogst in Nieuw-Zeeland, als gevolg van vorstschade, heel wat lager uitvalt dan vorig jaar. Kortom, een rampzalige week voor de voedings- en drankenproducenten die op de Britse markt sterk vertegenwoordigd zijn. Buiten de voeding was er nog een scherpe koersdaling voor Hanson, een producent van bouwmaterialen, die de markt verraste met een asbestschadeclaim. Goed nieuws kwam er uit de kleinhandelssector waar elektronicadistributeur Dixon's zich zeer positief uitliet over het consumentenvertrouwen. Dit optimisme scheen af op andere retailers zoals GUS en Marks & Spencer. Ook een aantal banken kende een sterke week. Alliance & Leicester bevestigde dat de resultaten in lijn verlopen met de verwachtingen. Het bedrijf verwacht dat meer dan 10 procent winstgroei zal worden gerealiseerd over het voorbije kwartaal.