Louis Vuitton-tassen op de bon

(tijd) - 'U kan maar één stuk meenemen, onze verontschuldigingen.' Dat krijgen Louis Vuitton-klanten te horen als ze met twee of meer dezelfde koffers aan de kassa komen. De verkoop van Louis Vuitton-produkten is enorm toegenomen. Om aan de vraag te voldoen, worden in spoedtempo nieuwe fabrieken gebouwd. In tussentijd ziet de fabrikant zich verplicht de verkoop te rantsoeneren. Maar er is meer aan de hand: het bestrijden van parallelle circuits en het ondergraven van witwassen van krimineel geld.De handtassen- en bagageproducent Louis Vuitton, die deel uitmaakt van de groep LVMH, behaalde vorig jaar een omzet van meer dan 30 miljard frank. Dit is een stijging van ongeveer 20 procent in vergelijking met 1992. Vooral Japanners zijn grote fans: zij nemen de grootste hap van de omzetstijging voor hun rekening. De helft van de 2 miljoen Vuittons die per jaar worden verhandeld, gaat in Japan over de toonbank. Ook in andere Aziatische landen doet Vuitton het heel goed. Kandidaat-kopers worden verzocht hun aankoop even uit te stellen, of alvast het aantal eksemplaren te beperken.