Lounge in 3D
Sinds vorig jaar zijn conceptueel artiest en dj Richard Cameron en muzikant Gerry Arling ook een virtueel duo. Vonden ze perfect als verpakking voor We Are A&C, hun meest recente kitschy mix van pop, disco, jazz en easy listening.Eind vorig jaar werd de Nederlandse muziekwereld opgeschrikt door het bericht dat het duo gewond was geraakt bij een verkeersongeval. Richard Cameron brak een rugwervel. Gerry Arling liep net als enkele leden van de begeleidingsband kneuzingen en kleine botbreuken op. Het ongeval gebeurde toen de chauffeur van de tourbus moest uitwijken voor een overstekende hond. Daarop vloog de bus over de kop. De band was toen in Spanje voor een reeks concerten om hun nieuwe album We Are A&C te promoten. De tour werd uitgesteld.Richard Cameron en Gerry Arling werkten voor het eerst samen op een album van het Amsterdamse kunstgezelschap V.O.L.V.O. Onder het pseudoniem Popcorn brachten ze in 1994 samen met dj Eddy de Clercq het loungecore-dance hitje Tap-moi-la! uit. Het album Stereo Showcase volgde een jaar later. Hun debuut als duo kwam er in 1997 met All-in en verscheen op Readymade Records, het label van Pizzicato Five. De zelfverklaarde pan-eclectici omarmden een mengelmoes van stijlen, gingen vervolgens samenwerken met striptekenaar Joost Swarte, de Braziliaanse bossanovaster Bebel Gilberto en een eigenzinnig Japans woelwater als Cornelius. Songs van het duo vonden terzelfdertijd makkelijk hun weg naar advertentiecampagnes (Gap, Fujitsu), bioscoopfilms (Austin Powers, The Spy Who Shagged Me) en tv-reeksen (The Sopranos). Na de release van het conceptalbum Music for Imaginary Films in 2000 wonnen ze de Nederlandse Popprijs en vroeg een Amerikaanse sciencefictionzender hen de score te schrijven voor de twaalfdelige documentaire Sciography.Voor het vorig jaar verschenen We Are A&C besloten ze virtuele versies van zichzelf te fabriceren. De verhouding tussen creatief bezig zijn met muziek en het promoten ervan begon een beetje uit balans te raken, vonden ze, zeker nadat de releases van de dancetandem ook succes oogstten in verre buitenlanden. Goed beseffend dat het erbij hoort, gingen ze op zoek naar een elegante manier om toch onder al deze verplichtingen uit te komen. Het verbaast ons een beetje dat vele muzikanten bereid zijn negentig procent van hun tijd te steken in saaie zaken als het promoten van hun plaat. We kwamen op het idee ons voor een deel van de interviews, de fotosessies en de optredens te laten vervangen door virtuele stand-ins. Dat zijn A3D en C3D geworden. Zij vormen het gezicht van dit album. Aan de muziek is in wezen niet zoveel veranderd. Meer zelfs, soms grijpen we terug naar stijlen die we vroeger met veel plezier beoefend hebben. Zo roepen zowel Coconut Conga als Olympic Intro en Olympic Dub herinneringen op aan de popcornplaat die we met Eddy de Clercq produceerden.We nemen onze driedimensionele alter egos wel mee naar de optredens. Zij kunnen een meerwaarde vormen voor een concert. Ik denk niet dat je per definitie kan zeggen dat een dj saaier is dan een rockband. Als die dj een groot scherm bij zich heeft waarop zich vanalles afspeelt, kan het zelfs veel interessanter worden. Aan een band die gewoon zijn cd afhaspelt, heb je ook niets, die kan je thuis in je sofa ook beluisteren. De mensen die naar onze concerten komen, zijn meerwaardezoekers. Het zijn geen tieners. Om die te bereiken, zijn we voorlopig te onbekend. De meeste mensen kennen Arling & Cameron niet, ook al treden we op in Amerika en Japan. Maar de muziek is wel bekend bij het publiek, omdat hij vaak gebruikt werd in films of op televisie. Dat is de tegenstrijdigheid. Of we er rekening mee houden dat we met deze muziek naar een publiek moeten? Niet echt, maar we stellen ons wel een situatie voor waarin het nummer gedraaid zou kunnen worden. Daar is niets verkeerd mee. En dan nog kan er een kink in de kabel komen. Zo vond men de nieuwe plaat, die net geen uur muziek bevat, in de Verenigde Staten te lang Two Colors, Olympic Intro en Olympic Dub ontbreken op de Amerikaanse versie.Opmerkelijk toch dat een vrij onbekende groep zonder veel ondersteuning op enkele Hollywood-films -en series geraakt. Komt deels omdat ons Amerikaans label zich bevindt in Los Angeles, en zijn werk zeer goed doet. We worden er veel gedraaid door een lokale radiozender, vooral op Morning Becomes Eclectic. En ook al ligt je plaat niet in de winkel, als je in dat programma wordt gedraaid, dan zit je goed, want al de music supervisors zitten s morgens in hun auto en luisteren ernaar. Zo was het duo onlangs te beluisteren in enkele tienerseries en duikt hun muziek op tijdens een barscène in de reeks The Sopranos een volle twee minuten!.TPe We Are A&C is uit op PIAS. Arling & Cameron treden op zaterdag 4 mei op in de Mijngebouwen van Houthalen.