Advertentie
Advertentie

Luchthaven Deurne komt zonder overheidssteun niet uit rode cijfers

(tijd) - Zonder steun van de Vlaamse overheid, kan de luchthaven van Deurne nooit rendabel worden. Dat blijkt uit een bedrijfseconomische audit die het studiebureau Ernst & Young deed in opdracht van de Vlaamse regering. Ofwel moet de Vlaamse overheid de luchthaven blijven subsidiëren, ofwel moet zij de startbaan verlengen. De privatisering van de luchthaven is maar economisch haalbaar als de overheid de investeringskosten voor de verlenging van de startbaan voor haar rekening neemt. De luchthaven van Deurne is sedert 1992 eigendom van de Vlaamse overheid en wordt geëxploiteerd als 'dienst met afzonderlijk beheer' (DAB). In de 'Septemberverklaring' van 1995 kondigde de Vlaamse regering aan dat zij afzag van de aanleg van een nieuwe startbaan in Deurne en de mogelijkheid zou onderzoeken de luchthaven te privatiseren. Bij dat onderzoek kreeg Ernst & Young de opdracht een bedrijfseconomische analyse van de luchthaven uit te voeren.