Lufthansa-management komt beloftes na

Europese luchtvaartaandelen stegen zon 10 procent na de bekendmaking door Lufthansa van een driemaal hogere winst in het tweede kwartaal. De bedrijfswinst kwam uit op 332 miljoen euro, ver boven de consensusverwachting van de analisten, die slechts tussen 69 en 278 miljoen euro lag. Voor het hele jaar mikt Lufthansa op een ebit (winst voor intrest en belasting) van minstens 500 miljoen euro, wat de meeste analisten nu als voorzichtig inschatten. De belangrijkste redenen voor de sterke prestatie zijn de capaciteitsdiscipline en vergroting van het marktaandeel ten koste van de regionale maatschappijen. Het management beklemtoonde zijn conglomeraatstrategie, die naast passagiers- en vrachtvervoer ook reisorganisatie Thomas Cook omvat. Onderhoud en IT-dienstverlening worden cruciaal geacht voor het functioneren van de kernactiviteiten. In een normaal jaar moet de groep een ebit kunnen realiseren van minstens 1 miljard euro. Het management verwacht dat 2003 voor het eerst weer zon normaal jaar is. Bij een consensusverwachting van de omzet van 18,5 miljard euro zou de ebit-marge uit moeten komen op 5,4 procent. Ter vergelijking: in het recordjaar 2000 bedroeg de ebit-marge 7,95 procent.Het handhaven van de winst wordt vooral gerealiseerd door een scherpe daling van de capaciteit: het aantal stoelen werd met 10,4 procent teruggebracht, terwijl het aantal passagiers met 9,3 procent terugviel tot 21 miljoen. Dit leidt tot een stijging van de bezettingsgraad, die met 1,9 procentpunten kon stijgen tot 73,7 procent. Europese luchtvaartmaatschappijen hebben minder te lijden onder de verminderde vraag naar vluchten. In de VS ligt het aantal vervoerde passagiers na 11 september nog steeds 15 procent lager dan in Europa, waar de daling maar de helft daarvan bedraagt.De brandstofkosten daalden met 22,4 procent. Hiervan kwam 13,4 procent uit een prijsdaling (de marktprijzen voor kerosine daalden in dezelfde periode met 20 procent) en 9 procent uit minder verbruik. Personeelskosten stegen bij vergelijkbare capaciteit met 10,2 procent, vooral als gevolg van de duurdere arbeidscontracten die vorig jaar werden afgesloten met het cateringspersoneel en de piloten. Op groepsniveau daalden de personeelslasten met 3,6 procent.De grootste verbetering werd bereikt in de reductie van de schuld, die werd teruggebracht van 3,7 miljard euro op het einde van vorig jaar naar 2,7 miljard op 30 juni. Hierdoor viel de gearing terug van 109 naar een aanvaardbare 76 procent. In de huidige moeilijkheden is dat een hele respectabele prestatie.Het grootste gevaar voor Lufthansa dreigt in zijn eigen achtertuin, door de intrede van de lowbudgetmaatschappijen op de Duitse markt. Binnenlandse tarieven moesten meer dan 60 procent worden verlaagd om de concurrentie aan te kunnen.Van de topdrie Europese luchtvaartmaatschappijen, Air France, Lufthansa en British Airways, lijkt de laatste het meest te kunnen profiteren wanneer een herstel zich aandient op de Noord-Atlantische routes, maar het staat er financieel uiterst kwetsbaar voor. Air France heeft veel minder last van de binnenlandse concurrentie dan Lufthansa en is momenteel zon 10 procent onder de sector gewaardeerd, terwijl de vooruitzichten minstens zo goed zijn als die van Lufthansa. PB