Advertentie
Advertentie

Lufthansa vliegt business only

Lufthansa gaat vanaf 17 juni dagelijks behalve op dinsdag met een Boeing B737-700 van Düsseldorf naar New York (Newark) vliegen. Het bijzondere aan die lijnvlucht is dat het vliegtuig enkel business seats heeft, 48 namelijk. Het vliegtuig is van het Zwitserse Privat Air en wordt door Lufthansa ingehuurd via een wetlease. Dat wil zeggen dat Lufthansa zowel het toestel als de bemanning inhuurt maar de vlucht wel opereert onder zijn vluchtnummer. Volgens Thierry Antinori, directeur lijnvluchten van Lufthansa, is dzo een economisch rendabele nonstopverbinding tussen New York en Noordrijn-Westfalen mogelijk.Minder vertragingen in luchtverkeerHet eerste kwartaal van 2002 vertrok 19,7 procent van de Europese vluchten met vertraging. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog 24 procent. Dat meldt de Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen. In die cijfers ontbreken de gegevens van de goedkope luchtvaartmaatschappijen als Ryanair en Virgin Express. Ook SN Brussels is geen lid van de AEA. De AEA verklaart de verbetering vooral door de daling van het luchtverkeer sinds 11 september. Dat blijkt ook uit de rangschikking van de luchthavens. Charles de Gaulle (CDG), de draaischijf van Air France, staat nu op kop met 28,5 procent vertraagde vluchten. Air France heeft van alle grote luchtvaarmaatschappijen het minst geleden onder de crisis. Vroeger stond CDG steevast bij de beter presterende luchthavens inzake vertragingen. Het omgekeerde geldt voor Brussel dat in 2000 en tot het faillissement van Sabena in 2002 in de topvijf stond. In het eerste kwartaal waren slechts drie luchthavens nog stipter dan Zaventem. Op Zaventem vertrok slechts 14,9 procent van de vluchten met vertraging. Maar er is dan ook veel minder verkeer op Zaventem.Zaventem blijft zwak presterenIn april telde Belgocontrol 20.987 bewegingen (landingen en starts samen) op Zaventem. Dat is een daling met 19,58 procent in vergelijking met april 2001. Sinds november 2001 is de maandelijkse daling tegenover het jaar voordien telkens kleiner geworden, met uitzondering van maart. Toen registreerde het overheidsbedrijf een achteruitgang van 23,18 procent. Belgocontrol verklaart dat door de vroege paasvakantie, waardoor er minder zakenverkeer is. Normaal zijn er wel veel meer vakantiegangers in die periode, maar dit jaar lagen de boekingen een stuk lager als gevolg van 11 september. Zaventem is dus nog ver verwijderd van het trafiekniveau van vorig jaar. Belgcontrol ziet wel tekenen van herstel door de start van Thomas Cook Airlines einde maart, de Afrika-vluchten van SN Brussels Airlines sinds einde april en de start van VG Airlines naar de VS volgende week.