Advertentie
Advertentie

Luxesector zwaar getroffen

Heel wat luxeproducenten moesten de voorbije weken fors inleveren. De terugval is niet verrassend gezien het algemene negatieve beursklimaat. Toch lijkt er bij de luxeproducenten nog wat meer aan de hand dan het negatieve sentiment alleen.Bulgari stak het vuur aan de lont met een verdoken winstwaarschuwing. De lager dan verwachte eerstekwartaalresultaten zorgden voor een lichte vrees dat het bedrijf de doelstellingen voor 2002 niet zal halen. De winst in het eerste kwartaal viel met 60 procent terug naar 9 miljoen euro. Vooral de terugval van de verkoop van de luxe-uurwerken baart Bulgari zorgen. In het eerste kwartaal stonden de uurwerken voor slechts 33 procent van de omzet in, vergeleken met 45 procent in 2001. Volgens analisten wijst de terugval van de omzet er ook op dat het merk Bulgari marktaandeel verliest. Meteen zorgde dit voor neerwaartse bijstellingen van de winstvooruitzichten voor 2002.Het pessimisme bij Bulgari stuurde ook de aandelen van andere luxeproducenten lager. Richemont komt donderdag met zijn eerstekwartaalresultaten. Ondanks de twee winstwaarschuwingen vrezen analisten dat de Zuid-Afrikaanse luxeproducent ook de neerwaarts bijgestelde verwachtingen niet zal kunnen waarmaken. Vooral voor de uurwerkendivisie, die bijna de helft van de omzet vertegenwoordigt, wordt gevreesd. Ook algemeen directeur Jean-Louis Dumas van Hermes drukte de afgelopen week zijn pessimisme uit. Volgens Humas zijn de economische vooruitzichten nog steeds somber. Toch is Hermes slagvaardig en neemt het initiatieven om het tij te keren. Zo wil het nieuwe winkels in Londen en Tokyo openen. De 11 winkels die Hermes nu al in Tokyo heeft zorgden er in het eerste kwartaal voor dat de omzet hoger ging. De hogere vraag in Japan duwde de omzet 6,8 procent hoger. Bovendien zou Hermes een aantal overnamekandidaten volgen. De financiële positie van de onderneming maakt dit scenario geloofwaardig. Hermes heeft 284 miljoen euro aan cash en heeft geen schulden. Mogelijke overnamekandidaten werden nog niet genoemd.Het Nederlands-Italiaanse Gucci deelt de resultaten van het eerste kwartaal, dat eindigde op 30 april 2002, op 19 juni mee. De onderneming liet ook al uitschijnen dat de economische omgeving drukt op haar winstgevendheid. Enkel LVMH lijkt nog ruimte te laten voor enig optimisme. De grootste producent van luxegoederen ter wereld hoopt op een uitstekende tweede jaarhelft om de winstdoelstellingen te realiseren. Algemeen directeur Bernard Arnault gaat uit van een winsttoename van meer dan 10 procent. Toch reageerden analisten ontgoocheld. Zij hadden verwacht dat de winst met meer dan 20 procent zou stijgen. De recente koersvallen van de luxeaandelen hebben dus niet enkel met het negatieve beursklimaat te maken. Analisten maken zich in belangrijke mate zorgen over de winstcijfers. Tegen de huidige waarderingen noteren de meeste luxeproducenten vrij duur. LVMH noteert tegen 31 keer de winst voor 2002. Bulgari lijkt met een koers/winst van 25 het goedkoopst, maar volgens analisten is deze discount ten opzichte van de concurrenten terecht. De resultaten die Richemont donderdag bekendmaakt zullen iets duidelijker maken in hoever het pessimisme in de sector gerechtvaardigd is. PVM