Advertentie
Advertentie

Maasvlakte krijgt nieuwe containerterminal

(tijd/reuter) - "Non-event', zo wordt in Antwerpse havenkringen gereageerd op het rondkrijgen van de financiering van de nieuwe containerhaven op de Maasvlakte in Rotterdam. Nochtans betekent de uitbouw van de containeroverslagkapaciteit op de Maasvlakte een versterking van de Rotterdamse konkurrentiepositie ten nadele van de Scheldestad. Het projekt is immers ambitieus: het Nederlandse rijk en het havenbedrijf van Rotterdam komen met 900 miljoen gulden (16,5 miljard frank) over de brug, het containerbedrijf ECT zal in het totaal over 10 jaar 1 miljard gulden (18,3 miljard frank) ophoesten voor de bouw van acht nieuwe containerterminals. Rotterdam is niet de enige haven aan de Noordzee die investeert in nieuwe, dichter bij de zee gelegen overslagkapaciteit. Zo werd in Zeebrugge de Flanders Terminal gebouwd, die door Seaport wordt uitgebaat, en zou de bouw van de tweede containerhaven langs de Scheldeterminal in Antwerpen nog dit jaar moeten starten. Loert het spook van de overkapaciteit daarmee niet om de hoek ? "Ik denk van niet', vertelde gedelegeerd bestuurder Jan Pellens van de Antwerpse Hessenatie, de uitbater van de Scheldeterminal. "Als de containervolumes volgens de verwachtingen blijven groeien, zie ik nog niet direkt overkapaciteit ontstaan', vervolgde Pellens. Dat de nieuwe overslagkapaciteit (het Delta-2000-8-projekt) de Rotterdamse konkurrentie vleugels zal geven ten opzichte van Antwerpen, gelooft Pellens niet. "Antwerpen zal zich ontwikkelen naast Rotterdam. Ik geloof echt niet dat we gaan lijden onder de ontwikkeling van Rotterdam', besloot Pellens. Dat was ook de mening van Fernand Huts, gedelegeerd bestuurder van het Antwerpse Katoennatie. "Het was al lang geweten dat de Maasvlakte ontwikkeld zou worden. Voor ons verandert er hoegenaamd niets. Ik zou er hooguit drie regels over schrijven', besloot Huts.