Advertentie
Advertentie

Magritte in Londen

Op de veiling van dinsdag bij Sothebys in Londen was het duurste werk La Porte fenêtre, een schilderij uit 1932 van Pierre Bonnard, waarvoor 6.392.400 euro neergeteld werd. Meteen een wereldrecord voor een werk van deze kunstenaar. In het algemeen gingen vroeg impressionistische en surrealistische doeken vlot van de hand. Het schilderij La belle de nuit uit 1932 van René Magrittes was goed voor 1.268.400 euro. Er was duidelijk minder belangstelling voor expressionistische kunst: vijftien van de onverkochte doeken waren van Duitse expressionisten. Sothebys presenteerde donderdag ook hedendaagse kunst: het werd een erg succesvolle veiling met bijna 90 procent van de aangeboden werken daadwerkelijk verkocht. Het doek Wolken (Stimmung) van Gerhard Richter haalde met 2,3 miljoen euro de hoogste prijs, en er was een record voor Mark Rothko (1,7 miljoen euro voor een olie op papier). De veiling bracht bijna 18 miljoen euro op. Christies organiseerde in Londen maandag en dinsdag een reeks van drie kunstveilingen, met een gezamenlijke omzet van 48,9 miljoen euro. De kopers waren vooral Europeanen. Bij de veiling maandag van Duits en Oostenrijks expressionisme werd een nieuw veilingrecord gevestigd voor een werk van Heinrich Campendonk. Zijn doek Der blaue Mäher uit 1914 was goed voor 1.557.515 euro. Voor Emil Noldes Sonnenblumenbild I uit 1928 werd 1.439.782 euro betaald. Op de avondveiling van 3 februari werd surrealistische kunst geveild. Het schilderij Les barricades mystérieuses uit 1961 van René Magritte sierde de cover van de catalogus. Het doek bleek 3.205.778 euro waard te zijn. Er werden nog twee andere doeken van Magritte verkocht. Voor La Victoire uit 1939 werd 884.756 euro, neergeteld, voor Léclair uit 1959 447.462 euro. Voor een Paul Delvaux, het doek La fin du voyage uit 1968, had iemand 582.014 euro over. Een uitstekende prijs haalde ook het doek Epiphanie uit 1940 van Max Ernst: 1.523.878 euro. In de andere veilingen van Christies was het duurste lot het schilderij Femme dans un fauteuil uit 1932 van Picasso, dat veranderde van eigenaar voor 6.609.975 euro. Een rivierzicht uit 1873 van Pierre-Auguste Renoir, getiteld Canotiers à Argenteuil, ging van de hand voor 4.046.728 euro. Een geschilderd strandtafereel uit 1865 van Eugène Boudin werd afgehamerd op 1.494.975 euro, een recordbedrag voor deze kunstenaar. Het doek Zeemeermin uit 1896 door Edvard Munch bracht 1.607.973 euro op. En voor een pastel op papier van Edgar Degas, met een voorstelling van een danseresje, moest de nieuwe eigenaar 1.439.783 euro betalen. Woensdag en donderdag veilde Christies in Londen kunst van na de Tweede Wereldoorlog en hedendaagse kunst. Een schilderij van Jeff Koons, getiteld Cracked Egg en gemaakt in 1995-1997, werd verzilverd voor 458.815 euro. Een recordprijs voor deze kitsch-kunstenaar. Andere hoogtepunten van die veilingen waren de 1,85 miljoen euro voor Skull van Andy Warhol, en de 1,838 miljoen euro voor het landschap Villa uit 1972 van de Duitse kunstenaar Gerhard Richter. Een niet getiteld schilderij uit 1964 van Eva Hesse werd afgehamerd op 242.742 euro. Nog altijd in Londen, maar dan op 6 februari, veilde Christies tekeningen. Voor de tekening Zes pijnbomen naast een omheiningsmuur uit 1889 van Vincent van Gogh betaalde een Europese verzamelaar 662.188 euro. Een tekening uit 1923 van Picasso, Nu couché sur le dos et joueur de flûte de Pan was 269.268 euro waard.Kunst- en Antiekbeurs in GentIn de Sint-Pietersabdij in Gent is gisteren de Kunst- en Antiekbeurs van Vlaanderen geopend, een jaarlijkse beurs georganiseerd door de Koninklijke Gilde van Vlaamse Antiquairs. Aan deze 33ste uitgave nemen zon veertig antiquairs en kunsthandelaars uit Vlaanderen en Brussel deel. Enkele merkwaardige stukken geven een idee van de aangeboden kwaliteit. De stand van Ooidonk Fine Arts staat in het teken van Gent anno 1900, met schilderijen van onder meer Ferdinand Willaert. Antiquariaat Sanderus biedt een boek uit 1532 aan, een verzameling verhalen over ontdekkingsreizen. Het boek, gebonden in varkensleder, bevat een grote uitslaande houtsnede-wereldkaart, toegeschreven aan Sebastiaan Munster. Luc Decruyenaere toont een eikenhouten pronkkast uit de tweede helft van de 17de eeuw, met gesculpteerde versieringen in de Lodewijk XIV-stijl. Bij Bart Wille, gespecialiseerd in het oude Nabije en Midden Oosten, vindt men een zogenoemde Fatimiedische lusterkom met voorstelling van een Koptische priester. Het stuk dateert uit de tweede helft van de 11de eeuw. Bij Rogge-De Baere is er een Mechels gepolychromeerd heiligenbeeld uit circa 1500. Op de beurs zijn er ook standen gespecialiseerd in tribale kunst uit Oceanië, pre-Columbiaanse kunst, Chinese en Oosterse kunst. Naast oude en moderne schilderkunst, van de romantici tot en met de impressionisten, wordt op de beurs voor het eerst ook hedendaagse kunst aangeboden. Alle stukken zijn vooraf gekeurd geworden. Tijdens de beurs kan men gratis een expertise van een kunstvoorwerp uit eigen bezit laten uitvoeren. Kleine voorwerpen brengt men mee, voor een groter kunstvoorwerp volstaat een foto. De expertise gebeurt door de expertenvereniging Argus (070/23.37.40). De Kunst- en Antiekbeurs van Vlaanderen loopt nog tot 16 februari in de Kunsthal Sint-Pietersabdij, Sint-Pietersplein 9, 9000 Gent. Inlichtingen: 09/243.97.30. Open van maandag tot vrijdag van 14 tot 20 uur, op zaterdag en zondag van 11 tot 20 uur. Toegang 8 euro. Surrealisme in LuikOp zaterdag 15 februari om 14 uur organiseert boekhandelaar Michel Lhomme in Luik (Rue des Carmes 9, tel.: 04/223.24.63) een veiling van fotos, prenten, tekeningen, affiches en boeken van en over Belgische en buitenlandse surrealisten. Daarin komen de namen voor van Magritte, Cocteau, de Chirico, Man Ray, Delvaux (een potloodtekening) en Ernst. Ook wordt het archief van E.L.T. Mesens geveild, dat allerhande zeldzame drukken en documenten bevat. In het tweede gedeelte van de veiling worden brieven aangeboden, van onder meer George Sand en Paul Verlaine, naast Japanse prenten, tal van etsen van Hans Bellmer en steendrukken van Marc Chagall en André Masson. Er is ook een lot van 124 originele fotos van het front van de Eerste Wereldoorlog.