Advertentie
Advertentie

MAN hooguit het minst lelijke eendje

De Duitse machine- en vrachtwagenfabrikant MAN maakte resultaten bekend over het derde kwartaal van het boekjaar. De resultaten lagen onder de verwachtingen van analisten en MAN kondigde bijkomende herstructureringen aan. Het cyclisch herstel waarop de koers vooruitloopt, lijkt verder weg dan gehoopt.MAN boekte in het derde kwartaal een verlies voor belastingen van 87 miljoen euro, bij een omzet van 4,02 miljard euro. Vorig jaar werd in hetzelfde kwartaal nog een winst voor belastingen van 75 miljoen euro geboekt. Een van de oorzaken was een extra kostprijs van 75 miljoen euro voor ERF, de Britse vrachtwagendochter van MAN. ERF werd vorig jaar overgenomen. MAN ontdekte in de zomer dat er geknoeid was met de jaarrekeningen, waardoor het verplicht was extra regularisaties te boeken. Maar de hele vrachtwagenafdeling presteerde ondermaats door de terugvallende vraag, de hogere prijsdruk en de hoge kostenbasis van MAN. De hoge kosten zijn een gevolg van de twee modellenreeksen die MAN produceert. Naast de dit jaar gelanceerde TG-modellen blijft MAN ook de oude F-2000 reeks produceren. MAN kondigde bijkomende herstructureringen aan. Via de afvloeiing van 6.000 werknemers wil MAN 500 miljoen euro besparen tegen eind 2002. In de vrachtwagenafdeling moeten 4.400 banen verdwijnen, 12 procent van het personeelsbestand van de afdeling. Voor het hele boekjaar heeft MAN zijn operationele winstvooruitzichten teruggeschroefd van 400 miljoen euro tot 200 miljoen. Volgens analisten is ook dat optimistisch. Om de target te halen moet MAN immers in het vierde kwartaal een winst voor belastingen optekenen van 130 miljoen euro. Voor volgend jaar gaat MAN uit van een herstel van de winsten dankzij een aantrekkende markt in de tweede helft van het jaar. Volgens analisten van de zakenbank Merrill Lynch zou ook deze visie te optimistisch kunnen uitvallen. In de vorige recessie in de vrachtwagenmarkt, tussen 1989 en 1993, vielen de verkopen van top tot dieptepunt met 40 procent terug. Dit jaar is de verwachte terugval 6 à 7 procent, terwijl voor volgend jaar wordt uitgegaan van een terugval met ongeveer 10 procent. Volgens Merrill Lynch is het risico reëel dat de markt ook na 2002 nog verder terugvalt. Hoewel het bedrijf op dat ogenblik moet kunnen profiteren van zijn verlaagde kostenbasis en hoewel andere activiteiten uit de MAN-groep dan misschien wel al een cyclisch herstel hebben ingezet, is een verdere druk op de winsten niet uit te sluiten. Enkel de waardering tegenover zijn sectorgenoten speelt momenteel in het voordeel van MAN. Vrachtwagenconstructeurs Volvo en Scania noteren na de rally van de voorbije twee maanden tegen een verwachte koers-winstverhouding voor volgend boekjaar van meer dan 25. Bij MAN blijft die beperkt tot 14. Ook gemeten aan de hand van de marktkapitalisatie tegenover de verwachte omzet voor volgend jaar noteert MAN tegen 0,2, fors lager dan Scania en Volvo (respectievelijk 0,8 en 0,4). Indien het herstel van de vrachtwagenmarkt echter nog twee jaar op zich laat wachten, maakte deze lagere waardering MAN hooguit het minst lelijke eendje. KW