Maria Callas, de marketing van ontroering

(van onze medewerker) LONDEN (tijd) - Zelden wordt er veel geld verdiend met het produceren van ontroering, het creëren van schoonheid, de fabrikatie van in het oog springende tranen. Maria Callas vormt een uitzondering op deze regel. Op 16 september is ze 15 jaar dood, en omdat dit soort gelegenheden misschien niet direkt noopt tot vieren, maar wel tot herdenken (en marketing), hebben EMI en de Callas-familie ervoor gezorgd dat dit niet ongemerkt zou voorbij gaan. Er bestaat een mooie opname van Maria Callas. Het is 1955 en ze staat in een repetitieruimte van La Scala de beroemde aria Casta Diva van Norma te zingen. Naast haar zitten de tweedeplansrollen. Ze wuiven zich koelte toe met een waaier, ze wrijven met een zakdoek het zweet van hun voorhoofd. Callas staat kaarsrecht, de twee handen op de pupiter en zingt zoals het een hogepriesteres betaamt: boven alles uit, letterlijk en figuurlijk.