Marks & Spencer verbaast vriend en vijand
Marks & Spencer pakte afgelopen week uit met overtuigende halfjaarresultaten. De winst in het eerste halfjaar steeg met 20 procent tot 144,2 miljoen pond. De omzet uit winkels die minstens één jaar open zijn steeg met 2,1 procent tijdens de 12 weken voorafgaand aan 29 september. Ook verhoogden de marges in zes maanden met 2 basispunten. Kosten werden bespaard door meer goederen uit het buitenland, vooral Zuid-Oost-Azië, aan te kopen. Marks & Spencer haalt nu 75 procent van zijn kleding buiten het VK, vergeleken met 30 procent drie jaar geleden. De omschakeling heeft het bedrijf besparingen van meer dan 200 miljoen pond opgebracht. Door de kostenbesparingen kon de warenhuisketen de prijzen van kleding en andere producten verlagen. Tijdens het afgelopen halfjaar werden de prijzen van eigen merkproducten 3,5 procent goedkoper. Volgens topman Vandevelde was er kritiek van klanten dat een aantal prijzen te hoog was. De topman wijst er wel op dat de rekening pas na de kerstvakantie mag worden gemaakt. Analisten juichen de resultaten toe en zien een voorzichtige voortzetting van het herstel. Het herstel van Marks & Spencer komt op een moment dat Britse warenhuizen hun moeilijkste periode in jaren beleven. Het consumentenvertrouwen daalt, de werkloosheid stijgt. Ook hebben de aanslagen van 11 september voor heel wat onzekerheid gezorgd. Door de warme oktobermaand en de weerslag van de gebeurtenissen in de Verenigde Staten zagen in oktober concurrenten als Arcadia, John Lewis en Debenhams hun omzet teruglopen. Volgens Vandevelde hebben de winkels in Londen wel geleden onder de terreuraanslagen, maar werd dit in de andere winkels goedgemaakt. De strategie van Marks & Spencer om zich uit continentaal Europa weg te trekken, lijkt vruchten af te werpen. De keten moderniseert de 310 Britse winkels en voegt nieuwe producten toe aan haar assortiment. De Franse winkels werden verkocht aan Galeries Lafayette, dat deze week een mooie koersreturn voorlegde. Voor de Spaanse en Portugese winkels trekt El Corte Ingles, de grootste Spaanse warenhuisketen, aan het langste eind. Voor de Belgische winkels werd nog geen overnemer gevonden. Door de terreuraanslagen heeft de verkoop van de Amerikaanse kledingketen Brooks Brothers vertraging opgelopen. Terwijl alles er op wijst dat Marks & Spencer de verkoop van buitenlandse activiteiten wil bespoedigen, verscheen deze week in de Financial Times dat de Britse warenhuisketen overweegt opnieuw te starten met overzeese activiteiten. Het bericht werd niet bevestigd. Ondertussen overwegen Marks & Spencer, Harrods Department Store en andere Britse warenhuizen klanten ook in euro te laten betalen. Terwijl Britse politici de voordelen van het pond ten opzichte van de Europese eenheidsmunt verkondigen, overwegen winkels beide munten toe te laten. Hierbij gokken ze vooral op de vele Europese toeristen die dan niet langer Britse ponden moeten aankopen. Ook Britse toeristen die met wisselgeld uit continentaal Europa terugkeren, kunnen het op die manier kwijt. Volgens Peter Willasey, de woordvoerder van Harrods, zou elk Brits warenhuis de euro moeten aanvaarden en maakt het zelfs deel uit van klantenservice. PVM