Advertentie
Advertentie

Markt kleine zakenvliegtuigen groeit

De vooruitzichten voor de zaken- en regionale vliegtuigmarkt worden steeds beter. Zowel het Canadese Bombardier als het Franse Dassault Aviation bevestigden De positieve trend in nieuwe orders. Door de grote concurrentie ontstaat wel prijsdruk. Bombardier verklaarde dat Raytheon aan de onderkant van de markt zijn toestellen agressief in de markt zette, terwijl aan de bovenkant Gulfstream voor prijsdruk zorgde. General Dynamics zei dat Bombardier zijn toestellen agressief prijsde, zodat de waarheid zal zijn dat iedereen probeert zoveel mogelijk marktaandeel te behalen ten koste van winstmarge. Ook de CEO van Dassault Aviation zag de markt aantrekken, en verwacht dit jaar 73 Falcon zakenvliegtuigen af te leveren, tegen 75 vorig jaar. Dassault verklaarde tegenover Le Figaro dat 41 klanten een optie hebben genomen op het driemotorige 7X-toestel. Dit moet langere afstanden kunnen afleggen dan de bestaande toestellen, en levering zou vanaf 2006 moeten plaatsvinden.Andere bronnen wijzen op een verbeterd sentiment: de Honeywell Biz Jet-peiling liet zien dat 25 procent van de ondervraagden in de komende 5 jaar van plan waren een toestel aan te schaffen. Dat is een stijging van 75 procent met de vorige peiling, en men komt weer op het niveau van voor 2000. Flexjet, dat toestellen van Bombardier onder fractioneel eigenaarschap verhuurt, zag het aantal fractionele eigenaren met 19 procent op jaarbasis stijgen. Flexjet rapporteerde een stijging van 10 procent van het aantal gevlogen uren in 2002, en verwacht in 2003 een groei van 15 procent te bereiken. Door de capaciteitsreductie van de grote maatschappijen vullen vooral de kleinere regionale maatschappijen de ontstane gaten in het lijnennetwerk in. In de VS werden door regionale vliegmaatschappijen dit jaar alleen al 557 nieuwe routes toegevoegd, en in Europa 294. Bovendien zijn deze regionale maatschappijen veelal veel winstgevender dan de grote maatschappijen, waardoor ze eenvoudiger in nieuwe toestellen kunnen investeren.Net zoals in de defensie-industrie is de waardering van de vliegtuigbouwers vooruitgehold op die stijgende vraag. Dassault Aviation behaalde sinds het begin van 2001 een rendement van 77,5 procent, en versloeg daarmee de Eurotop300-index met meer dan 100 procent. Sinds begin dit jaar steeg het aandeel 18,2 procent, 31 procent beter dan de index. De prospectieve K/W voor 2002 van 14,8 ligt bijna op de hoogste stand aller tijden, terwijl de huidige en toekomstige winstmarge, rendement op eigen vermogen en cashflow lager liggen dan tijdens vorige topjaren. Hoewel door het faillissement van Fairchild Dornier een van de spelers uit de markt is genomen, biedt dat geen uitzicht op hogere winstmarges voor de overblijvers. De hevige prijsconcurrentie biedt weinig hoop op de toekomstige winstgevendheid. Door de sterke balanspositie van Dassault Aviation en de sterke operationele winstmarges in de laatste jaren staat dat er desondanks wel beter voor dan het veel grotere Bombardier. Met een totale schuld van driemaal het eigen vermogen en een snel stijgende intrestlast kan het zich weinig fouten permitteren. Daarom lijkt de beslissing om niet de productie van de 728- en 928 toestellen van Fairchild Dornier over te nemen dan ook een goede beslissing te zijn. PB