Advertentie
Advertentie

Marktleider Trois Suisses wil nummer één in België blijven

DOORNIK (tijd) - Trois Suisses is de Belgische marktleider in postorderverkoop. En in Doornik, waar Trois Suisses zijn hoofdkantoor heeft, ziet men dat nog niet zo vlug veranderen. De cijfers van 1996 geven Trois Suisses gelijk. Terwijl de postorderverkoop vorig jaar stagneerde, net zoals de omzet van de nummers 2 en 3, Neckerman en La Redoute, boekte Trois Suisses een omzetverhoging van 4 procent. Om de groei in de cijfers te houden, zijn nieuwe catalogi in de maak. 'Wij willen zowel nieuwe markten (sport, gezondheid) als nieuwe doelgroepen, onder meer de derde leeftijd) aanboren. Daarnaast biedt de Belgische markt mooie toekomstperspectieven. Met een marktaandeel van 1,5 procent heeft België een aanzienlijke achterstand op z'n buren', aldus Guy Pourbaix, algemeen directeur Trois Suisses België.De tijd dat Trois Suisses alleen breiwol sleet, is allang voorbij. Meer nog, de weinige breiwol die Trois Suisses nu nog per post verkoopt, fabriceert het niet eens meer zelf. De groep, die genoemd is naar een kruispunt in de buurt van de Noord-Franse spinnerij Toulemonde-Destombe waar het in 1932 allemaal begon, is ondertussen uitgegroeid tot een multinational met zo'n 8.000 werknemers in Europa en Japan. De aandelen van de groep zitten voor 50 procent in handen van het Duitse Otto Versand, de grootste postordergroep ter wereld, en voor 45 procent in handen van de vereniging Mulliez. Mulliez is de familie achter de distributiegroep Auchan. Vorig jaar boekte Trois Suisses International een omzet van 80 miljard frank. Dit jaar wil het voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten en in China. De eerste Amerikaanse catalogus wordt na de zomer gepost. In China is de catalogus al de deur uit en liepen de eerste bestellingen eind vorig week binnen.