Marokko,wars van de clichés

Het H+M festival laat u tijdens de maanden april, mei en juni kennismaken met de hedendaagse Marokkaanse artistieke scène. Op diverse plaatsen in de provincie Antwerpen is het werk van beeldende kunstenaars, theatermakers, muzikanten, modeontwerpers en cineasten te zien of te horen. Bedoeling van de makers is een tegengewicht te bieden aan het folkloristische, rurale beeld dat in onze contreien vaak wordt opgehangen van de Marokkaanse kunstproductie. Alsof het land zich buiten de tijd geplaatst zou hebben, wars van alles wat modern is. Bij H+M ligt de nadruk daarom bewust op de hedendaagse, stedelijke kunstscène van Marokko. Voor de selectie van de kunstenaars werd ook over de geografische grenzen van Marokko heen gekeken. Aangezien er in het land voorlopig onvoldoende financiële middelen voorhanden zijn, is de huidige generatie kunstenaars immers vaak genoodzaakt in het buitenland haar kans te wagen. Daarom kozen de makers voor kunstenaars die vormelijk of inhoudelijk een band hebben met Marokko, waar ze ook wonen.De provincie Antwerpen werkte voor dit project samen met een resem partners verspreid over de provincie. Een aanzienlijke bijdrage leverde de VZW Moussem, die met haar jaarlijkse Moussem-festival het belangrijkste platform is voor de Marokkaanse en bij uitbreiding de Arabische cultuur in Vlaanderen. De artistiek directeur van het Moussem-festival, Mohamed Ikoubaan, had niet alleen een adviserende rol in de exposities van Marokkaanse mode en beeldende kunst, hij tekent ook voor het muziekgedeelte van het H+M festival. Zo is er Sahara Blues, een project van percussionist Abdellah Bhaija, bluesexpert Steven de Bruyn en saxspeler Walter Baeken. Zij trokken naar de Sahara om er samen te spelen met de groep Bab Sahara. Het resultaat kunt u gaan bekijken in het Zuiderpershuis in Antwerpen en in de Warande in Turnhout.In het deel beeldende kunst is er de expositie H+M=10. Tien jonge Marokkaanse kunstenaars tonen hun installaties, fotos, videowerk en schilderijen op een dubbeltentoonstelling in de Warande in Turnhout en de Garage in Mechelen. Op de tentoonstelling Mara in de Koningin Fabiolazaal in Antwerpen is het werk van vijf Marokkaanse kunstenaressen te bekijken. Voor het filmgedeelte werkte H+M samen met het Open Doek-festival in Turnhout. De jonge Marokkaanse cineaste Yasmine Kassari selecteerde vijf langspeelfilms, telkens gecombineerd met een kortfilm. De rode draad is de diversiteit in het aanbod, wat een recent gegeven is in de Marokkaanse cinema. Daarnaast is er onder meer de première van Bellek! Bellek!, een documentaire van Bart van Dijck over de hiphopscène in Salé, een stadje op een steenworp van Rabat. Bij de podiumkunsten brengt Theatercollectief Chahoula met Wraak, mijn nooit gelezen brief een stuk over de vragen waarmee een jonge Belgische vrouw van Marokkaanse origine worstelt. Te zien in Antwerpen, Mechelen en Turnhout, net als de dansvoorstelling Inn Tidar van Les Ballets du grand Maghreb. Dit collectief ontstond uit de ontmoeting tussen dramaturg George Weinand en dansers Saïd Gharbi en Ali Salmi bij Ultima Vez (van Wim Vandekeybus). Centraal in hun voorstelling staat de ontmoeting tussen de Europese leefwereld van de dansers en hun cultuur van herkomst, de Maghreb. Voor het modedeel van H+M moet u naar het Antwerpse Modemuseum, waar kledingstukken van modeontwerper Nouredine Amir te zien zijn. Zijn werk wordt getoond in confrontatie met oudere, traditionele kostuums die voor hem een bron van inspiratie vormen. Ook te zien in het Modemuseum is de film Passage (2001) van de Iraanse kunstenares Shirin Neshat. Zij werkte voor deze film samen met Nouredine Amir en de Amerikaanse componist Philip Glass. Passage is haar kijk op het universele gegeven van de dood, de terugkeer van het lichaam naar de aarde en het ritueel van de begrafenis. Hans LOOTSH+Mtijdens de maanden april, mei en juni op diverse plekken in de provincie Antwerpen. Voor het volledige programma: www.hplusm.be