Advertentie
Advertentie

Matthias Goerne zingt Hugo Wolf

In het Paleis voor Schone Kunsten staan twee jonge topzangers, Christine Schäfer en Matthias Goerne, samen op het podium voor een recital met liederen uit het Spanisches Liederbuch van Hugo Wolf. Goerne (35) is dit jaar maar liefst drie keer te gast in het Paleis voor Schone Kunsten. Zijn vader was intendant en zijn moeder dramaturge aan de plaatselijke opera. Goerne ging zang studeren bij de veeleisende leraar Hans Joachim Beyer aan de Mendelssohn Hochschule in Leipzig. Hij slaagde erin om meteen enkele zangwedstrijden te winnen en uitnodigingen in de wacht te slepen van vooraanstaande musici als Alfred Brendel, Vladimir Ashkenazy of Claudio Abbado. Het Duitse lied met Schubert, Schumann en Wolf als centrale figuren, is de specialiteit van Goerne. Het is opmerkelijk met wat een natuurlijkheid hij deze liederen kan brengen: op dat vlak wordt hij vaak met Dietrich Fischer-Dieskau vergeleken. Ik heb altijd veel naar goede en slechte zangers geluisterd, en ik bedoel dan goed en slecht op het vlak van de interpretatie, aldus Goerne. Van de slechte voorbeelden heb ik vooral geleerd wat niet werkt naar een publiek toe. Volgens mij bestaan er een aantal basisprincipes met betrekking tot de liedstijl van Schubert, Schumann of Wolf, en die tracht ik te respecteren. Ik vind het bijvoorbeeld essentieel dat de bedoelingen van de componist en dichter met die van de zanger overeenkomen. Ik vind dat de zanger vanuit de intenties van componist en dichter moet vertrekken, en niet vanuit zijn eigen ideeën. De persoonlijke inbreng mag ook aan bod komen, maar pas in tweede instantie. Iedere zanger heeft natuurlijk zijn persoonlijkheid maar, zelfs indien enkele basisprincipes gevolgd worden, kan dat nog een verscheidenheid aan interpretaties opleveren. De Weense componist Hugo Wolf schreef de veertig liederen voor het Spanisches Liederbuch in enkele maanden tijd in zijn huis in Perchtoldsdorf. Hij inspireerde zich op teksten van bekende schrijvers als Lope de Vega of Luis de Camoes, maar ook op anonieme Spaanse auteurs.Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) vr 28 feb, 20 uur -02/507.82.00 Mahler VIIEerste gastdirigent en Mahler-specialist Michael Schonwandt dirigeert bij deFilharmonie Mahlers Zevende Symfonie. Alleen al door haar omvang vormt deze symfonie een unicum in het symfonische genre. De middendelen drukken de typisch Romantische fascinatie voor de nacht en het onderbewuste uit. Mahler omschreef dat werk uit 1904-1905 in een brief aan Emil Gutmann als zijn beste werk. Het is een indrukwekkende vijfdelige symfonie, die briljant georkestreerd werd en waarin tal van muzikale en emotionele extremen vervat liggen: van het donkere openingsdeel en de fluitende vogels in de eerste Nachtmusik evolueert het werk via een serenadekarakter in de vierde beweging naar een feestelijke vreugdevolle finale. Concertgebouw (Brugge) vr 28 feb, 20 uur 070/22.33.02St. Lawrence String QuartetHet uitmuntende St. Lawrence String Quartet is te gast in België met een programma dat kwartetten van de 18de eeuw tot vandaag bevat. Mozarts derde van de zes aan Haydn opgedragen kwartetten getuigt van zijn grenzeloze talent in dit genre. In het derde strijkkwartet van Tsjaikofski is het vooral het derde deel, een treurmars ter nagedachtenis van violist Ferdinand Laub, dat een staaltje is van sublieme kwartetkunst. Een meester in het genre is eveneens Dmitri Sjostakovitsj. Zijn derde strijkkwartet is een reflectie op de Tweede Wereldoorlog en ook ditmaal ontbreken de ironie en wrange humor, twee typische Sjostakovitsj-ingrediënten, niet. In Brussel staat ook een nieuw werk van Chritos Hatzis op het programma, een werk dat in opdracht van het kwartet geschreven werd. Het werk, met Midden-Oosters klinkende snaren en een derde deel dat doet denken aan een oorlogsdans, kreeg de titel The Gathering.Conservatorium (Brussel) do 27 feb, 20 uur 02/507.82.00DeSingel (Antwerpen) za 8 mrt, 20 uur 03/248.28.28 Anima EternaJos van Immerseels opnames van de piano- en vioolsonates en de integrale pianoconcertos van Mozart getuigen van zijn passie voor het oeuvre van Mozart. Deze maand brengt hij met Anima Eterna en met de Franse sopraan Sandrine Piau een programma dat volledig gewijd is aan de muziek van deze Oostenrijkse componist. Van Immerseel is zelf de solist in het Pianoconcerto nr. 6 (KV 238) en Frank Theuns vertolkt het Andante voor fluit en orkest in C groot (KV 315). Mozart liet zijn Sinfonia Concertante in 1779 in Salzburg uitvoeren. De solopartijen voor viool en altviool suggereren dat het werk zich ergens tussen symfonie en soloconcerto bevindt. Sandrine Piau vertolkt enkele concertarias. Deze werken waren bedoeld om de vocale kwaliteiten van bepaalde zangers goed uit de verf te laten komen. Conservatorium (Brussel) di 4 mrt, 20 uur 02/507.82.00 DeSingel (Antwerpen) ma 10 mrt, 20 uur 03/248.28.28 Concertgebouw (Brugge) - wo 12 mrt, 20 uur - 070/22.33.02Samenstelling: Tom EELEN