McDonalds sterker dan Caesar

(reuters/tijd) - Frankrijk treurt. Frankrijk is verontwaardigd. Asterix, de dappere Galliër die keer op keer de legers van de almachtige Romeinse keizer Caesar belachelijk maakte, heeft uiteindelijk toch gecapituleerd. De besnorde dorpsleider maakt reclame voor... fastfoodketen McDonalds.Uitgerekend Asterix, die zich verzette tegen alle vormen van dictatuur, wordt nu verkracht door de propagandisten van de McDonaldisation, de dictatuur van de fastfood, fulmineert een uitbater van een echt restaurant.Toch zijn er ook dissonante stemmen. Zij vieren de overwinning. Dat McDonalds de hulp inroept van tekenfiguur Asterix, bewijst volgens marketingprofessor Gilles Laurent enkel dat de Amerikanen de handdoek werpen en de exception culturelle van de geciviliseerde Franse samenleving eindelijk aanvaarden. Fransen vallen enkel voor de hamburgers van de keten als er een echte Franse toets aan wordt toegevoegd.Maar de tegenstanders vormen duidelijk het grootste kamp. Ze zien de reclamecampagne zelfs als een wraak van de hamburgerketen tegen José Bové. Die met een grote walrussnor uitgeruste schapenboer, een van de leiders van de Franse anti-globalisten, kreeg in 1999 de bijnaam Asterix toen hij in 1999 eigenhandig een half afgewerkte nieuwe vestiging van McDonalds met de grond gelijkmaakte. Bové deed dat uit protest tegen la malbouffe, het vreten waarmee de hamburgerketen de Franse jeugd zou vergiftigen.Vervang het Gallische dorp door een hamburgertent, de toverdrank door een prikloze cola en geroosterd everzwijn door een sponzig broodje. En ziedaar: de ingrediënten voor een nieuw Asterix-verhaal, aldus het tv-programma Telerama. DV