Media achterblijvers

De Europese aandelenmarkt boekte voor de tweede opeenvolgende week een fraai herstel, na de paniekerige verkoopgolf van de voorgaande week. De index van de Bank Brussel Lambert die 32 sectorindexen overkoepelt, steeg in de week tot donderdag 4 oktober met 5,7 procent, na een winst van 6,9 procent een week eerder. Het verlies tegenover een maand geleden is daarmee teruggebracht tot 8 procent, al staat de index nog altijd 24 procent onder het peil van eind 2000.Het besef dat de koersdaling in de nasleep van 11 september overdreven was geweest en de hoop dat de economie binnen niet al te lange tijd uit het dal kruipt, voedden de aankooporders. Alle 32 deelindexen sloten dan ook met winst, al liep die sterk uit elkaar.Zo boekten de media slechts een vooruitgang van 0,8 procent, omdat publiciteit de uitgave vormt waarop bedrijven steevast besparen als het slechter gaat. VNU, Pearson en WPP verloren zelfs 6 tot 9 procent. RTL daarentegen roeide tegen de stroom op met een winst van 17 procent. De farma, de diverse diensten, de voeding en de holdings moesten het met stijgingen van gemiddeld een procent of twee stellen. De transportsector werd uiteraard getekend door het spectaculaire debacle van Swissair. Het aandeel dat de voorgaande weken al sterk gezakt was, stortte zo mogelijk nog meer in met een verlies van niet minder dan 85 procent. Alitalia zakte met 14 procent, British Airways met 5 procent. De een zijn dood zegt het spreekwoord en Ryanair klom 15 procent omhoog. Bij industriële uitrusting (plus 3,4 procent) won Pirelli 15 procent wegens de plannen voor een kapitaalverhoging. De scheikunde beperkte de winst tot 3,5 procent na de winstwaarschuwing van het Franse Rhodia.Beter dan de gemiddelde stijging van 5,7 procent deden het de geïntegreerde telecomoperatoren, waar Olivetti en Telecom Italia meedreven met de hausse van Pirelli. De absolute koploper was de sector halfgeleiders (plus 27,8 procent), waar STMicroelectronics (plus 30 procent) en ASM Lithography (plus 21 procent) zich optrokken aan de positieve commentaren van hun Amerikaanse concurrent Cisco. De autosector steeg met 14,6 procent. Het management van Daimler-Chrysler praatte de koers van het aandeel 22 procent hoger, maar ook de andere autowaarden stegen tussen 4 en 10 procent. Tot de sectoren die rond de 13 procent wonnen, hoorden de duurzame consumptiegoederen, de software en de verpakking.