Mediasector zorgt voor spanning

Niet alleen op het televisiescherm, maar ook op de aandelenmarkten, zorgt de mediasector de laatste weken voor voldoende spanning. Na weken van forse dalingen lieten de media-aandelen afgelopen week, zonder directe aanleiding, een mooi herstel zien. In één week boekten Carlton Communications, TF1 en M6 Métropole koerswinsten van 20 procent en meer.Volgens analisten zijn de koerswinsten het gevolg van een teruggekeerd realisme in de markt. De maandenlange terugval van de aandelen zou niet in overeenstemming zijn geweest met de winstvooruitzichten van de bedrijven. Tijdens de eerste negen maanden van 2001 verloren TF1 en M6 Métropole respectievelijk 65 en 58 procent. De Franse televisiezender TF1 steeg in één dag met 14 procent nadat het bedrijf had meegedeeld dat het aantal kijkers in september gevoelig was toegenomen. Het marktaandeel van TF1 steeg in september tot 33,6 procent vergeleken met 31,8 procent in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de berichtgeving over de terroristische aanvallen in de Verenigde Staten lokte meer kijkers. Het aantal kijkers is voor televisiestations vooral bruikbaar bij hun zoektocht naar advertenties. Zoals de meeste zenders spendeerde ook TF1 meer tijd aan de berichtgeving over de aanvallen. Etienne Mougeotte, vice voorzitter van TF1, schat de bijkomende kosten voor de berichtgeving op 7 miljoen euro. De zender verwacht voor 2001 een daling van de winst van 8 tot 10 procent ten gevolge van de vertragende economie en de terugvallende advertentiemarkt. De advertentie-inkomsten zouden tussen 3 en 5 procent terugvallen. Ook het aandeel van M6-Métropole Télévision legde de afgelopen week zonder gegronde reden een mooie weekreturn voor. Enkele beurshuizen verlaagden zelfs hun advies voor het aandeel. Carlton Communications kreeg van enkele analisten een verkoopadvies mee, maar sloot de week wel met een overtuigende winst af. Ook de neerwaartse bijstellingen van de ratings door kredietratingbureaus werden door de belegger genegeerd. Volgens analisten heeft Carlton een radicale herstructurering nodig om aan de druk op de inkomsten het hoofd te bieden. MuziekEr lijkt nu wel een doorbraak te komen in het muziekdossier. AOL Time Warner en andere platenmaatschappijen zijn overeengekomen muziekgroepen te betalen voor het recht muziek te verkopen via het internet. De overeenkomst betekent het startsein voor MusicNet en Pressplay. MusicNet is een joint venture van EMI Group, Bertelsmann en AOL Time Warner. Pressplay is een samenwerkingsverband tussen Sony en Vivendi Universal. Beide joint ventures moeten een alternatief bieden voor de gratis internetdienst Napster die weliswaar miljoenen klanten had, maar tegelijk op onwettige wijze de muziek gratis op het net verspreidde. Pressplay wil de gebruikers maandelijks een vast bedrag laten betalen om muziek op het net af te halen. MusicNet zal de verdelers zelf, de platenmaatschappijen, de prijs laten bepalen. Ondertussen eisen de platenmaatschappijen nog steeds een schadevergoeding van Napster wegens de geleden schade. Napster sloot zijn gratis internetdienst op 1 juli 2001 en ging een samenwerkingsverband aan met MusicNet. PVM