Mefistofele

Arrigo Boito is een kleurrijke figuur uit het Italiaanse muziekleven van de late 19de eeuw. Deze maand staat in de Vlaamse Opera zijn Mefistofele op het programma. In diverse artistieke tijdschriften predikte Boito destijds een heropleving van de instrumentale muziek en de hervorming van het gesproken drama en bovenal van de opera, terwijl hij zich genadeloos keerde tegen al wie de oude tradities volgde. De ultieme triomf van zijn ideeën moest zijn Mefistofele zijn, een grootse opera gecomponeerd naar een eigen libretto dat hij destilleerde uit de twee delen van Goethes Faust. Het resultaat ontlokte de bejaarde Rossini de opmerking dat de jonge componist probeerde te lopen nog voor hij kon kruipen. De 20-jarige Boito zag zijn werk echter wel in de prestigieuze Scala van Milaan opgevoerd. Behalve librettist en componist was Boito bij de première van zijn opera, die tot half twee in de ochtend duurde, ook de dirigent. Onder meer door de lengte van het werk en door Boitos gebrek aan dirigeerervaring werd de eerste opvoering een fiasco. Zeven jaar later presenteerde Boito een herwerkte, sterk ingekorte versie van Mefistofele in Bologna. Ditmaal oogstte de opera meer succes, en na opvoeringen in andere Italiaanse steden drong Mefistofele geleidelijk tot het repertoire door. De Vlaamse Opera presenteert Boitos enige opera in een concertante uitvoering onder leiding van Donato Renzetti. Solisten zijn Francesco Ellero dArtegna (Mefistofele), Carl Tanner (Faust) en Hasmik Papian (Margherita/Elena).Bijloke (Gent) vr 23 feb, di 27 feb, do 1 mrt en za 3 mrt, 20 uur 09/233.66.85Koningin Elisabethzaal (Antwerpen) - do 8 en zo 11 mrt, 20 uur - 03/233.66.85Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) - di 13 mrt, 20 uur 02/507.82.00Emmanuel PahudDe Zwitsers-Franse fluitist Emmanuel Pahud werd op zijn 22ste eerste fluitist van de Berliner Philharmoniker onder Claudio Abbado, een functie die hij recent opgaf om zich volledig aan zijn solocarrière te kunnen wijden. Ondertussen is Pahud uitgegroeid tot dé fluitist van zijn generatie: hij schreef al tal van wedstrijden op zijn naam, en kreeg heel wat onderscheidingen en prijzen voor zijn vertolkingen. Op 27 februari brengt hij met het Nationaal Orkest van België het tweedelige Concerto voor fluit en orkest van Carl Nielsen, dat in 1926 in Parijs voor het eerst uitgevoerd werd door Gilbert Jespersen, een vriend van de componist. Het Nationaal Orkest van België, dat die avond onder leiding van Roman Stoehr staat, vertolkt eveneens de derde symfonie van Johannes Brahms.Conservatorium (Brussel) di 27 feb, 20 uur 02/507.82.00 Portugese polyfonieTerwijl in de 17de eeuw in heel West-Europa de barok hoogtij vierde, kende de polyfonie in die eeuw een zeer late bloei in Portugal. Het hof van koning Joao IV stimuleerde tal van componisten die voor het grote publiek onbekend bleven. Harry Christophers en zijn vocaal ensemble The Sixteen stelden een programma samen uit deze onvolprezen periode van de Portugese polyfonie. Ze selecteerden uit het oeuvre van Caldara, Diaz, Magalhaes en Rebelo. Ook het Stabat Mater van Domenico Scarlatti staat op het programma, want ook al was hij als ingeweken Napolitaan met de opera vergroeid, toch is zijn muzikale zetting van de Stabat Mater-tekst ingetogen, meditatief van karakter en sterk doordrongen van polyfone technieken.DeSingel (Antwerpen) za 24 feb, 20 uur 03/248.28.28Kapel Bijloke (Gent) zo 25 feb, 15 uur 09070/77.10.10Orgelconcerti van HandelOp 17-jarige leeftijd begon Handel zijn muzikale carrière als organist van de kathedraal van Halle. Het orgel zou zelfs in zijn Engelse periode, toen hij zich hoofdzakelijk aan de vocale muziek wijdde, een rol blijven spelen. Zo had Handel de gewoonte om tussen twee delen van een oratorium orgelimprovisaties ten beste te geven, die later werden uitgewerkt tot orgelconcerti. Jos van Immerseel beheerst zowat alle klavierinstrumenten en hij keert nu met Anima Eterna terug naar zijn eerste liefde, het orgel. Hij vertolkt Handels concerti opus 4 nrs. 1, 2, 4 en 5.O.L.V.-Bezoekingskerk (Lisseweghe) za 24 feb, 20.30 uur 050/38.02.96Academiezaal (Sint-Truiden) di 27 feb, 20.15 uur 011/69.39.90Lunatheater (Brussel) wo 28 feb, 20.30 uur 02/507.82.00Il Fondamento en KuijkenIn zijn volgende productie staat het ensemble Il Fondamento onder leiding van traversospeler Barthold Kuijken. Op het programma staat muziek van componisten die aan de basis liggen van de klassieke stijl. Het gaat om veelal vergeten muziek van minder bekende componisten die echter onmisbaar is om een duidelijk beeld van het classicisme op te bouwen. De ontdekkingstocht van Il Fondamento gaat langs Mannheim (Franz Xaver Richter en Wolfgang Amadeus Mozart), Brussel (Pieter van Maldere) en Londen (Johann Christian Bach). Naast enkele sinfonias van deze componisten speelt Barthold Kuijken ook zelf het Andante voor fluit en orkest (KV.315) en het fluitconcerto (KV.314) van Wolfgang Amadeus Mozart.Hogeschool West-Vlaanderen (Brugge) - wo 21 feb, 17 uur 050/34.51.31De Warande (Turnhout) - do 22 feb, 20 uur 014/41.94.94Kapel Bijloke (Gent) vr 23 feb, 20 uur 09/266.70.40 Mariakerk (Brugge) za 24 feb, 20 uur - 050/34.51.31Stadsschouwburg (Leuven) zo 25 feb, 15 uur 016/22.21.13Samenstelling: Tom EELEN