Melancholie op de huid

De Gentse kunstenaar Michel Buylen (1953), die Romaanse filologie aan de RUG studeerde, schildert mensen en landschappen op een manier die op het eerste gezicht nauwelijks te onderscheiden is van hun minutieus realistische weergave. Maar de onvatbare sfeer waarvan zijn realisme doordrongen is, tilt het werk boven het realisme uit. Liefhebbers van hedendaagse, meer experimentele kunst, hebben het moeilijk met de schilderkunst van Buylen. In musea van hedendaagse kunst is zijn werk niet opgenomen. Toch neemt het aantal verzamelaars van zijn werk het laatste decennium snel toe: wat Buylen schildert wordt verkocht. Misschien komt dat door de zintuiglijke ervaring die zijn schilderijen aanreiken. Schilderijen van Buylen doen iets in ons zelf herkennen, een onbestemd verlangen naar een lichamelijke beleving die tegelijk erotisch en romantisch is. De Brusselse galerie Mineta Move toont van Buylen dertien schilderijen en acht tekeningen onder de titel Sensitivity. De tentoonstelling had ook Melancholia kunnen heten. Want de blik van Buylens vrouwen is evenzeer ingetogen als verborgen verdrietig. Zijn modellen voelen met hun naakte huid. Tussen de onschuld van het kind en het inslapen van een jonge vrouw heeft Buylen met zijn penselen weemoed geschoven. Naar aanleiding van de tentoonstelling werd een catalogus uitgegeven, waarvan de tekst geschreven werd door Jan de Zutter. Galerie de Zwarte Panter uit Antwerpen toont op de komende kunstbeurs Art Brussels eveneens nieuwe schilderijen van Buylen. Een van die werken stelt een bijna levensgrote, zwangere vrouw voor. Een ander schilderij behoort tot de meest erotische werken die Buylen ooit maakte. De kunstenaar beweegt zich inderdaad tussen melancholie en vitalisme. Mineta Move Art Gallery, Miniemenstraat 32, 1000 Brussel. Tel. 02/512.27.26. Tot 29 april. Open van woensdag tot zatderdag van 14 tot 18 uur. Onbekende bedrijfscollectieSD Worx in Antwerpen, een sociaal secretariaat waar 750 mensen werken, heeft zon 16 tot 17.000 klanten die bij het bedrijf regelmatig over de vloer komen. De fraaie benedenhal van het Antwerpse bedrijfsgebouw doet sinds vijf jaar dienst als tentoonstellingsruimte, waar jonge Vlaamse kunstenaars met hun werk terecht kunnen. Er worden vier exposities per jaar georganiseerd, met een vernissage die gekoppeld wordt aan een ander evenement, zoals een concert of een voordracht van poëzie. De pas geopende tentoonstelling Mens tot mens is de eerste tentoonstelling in een reeks van vier, gewijd aan de eigen kunstverzameling van SD Worx. Er worden uitsluitend portretten getoond van Belgische kunstenaars. Tot de krachtigste werken behoren de portretschilderijen van Henri Leys, Leon de Smet, Hypoliet Daye, Alfred Stevens, Georges Lemmen en Floris Jespers. Behalve schilderkunst bevat de weinig bekende collectie ook een aquarel van Prosper de Troyer, twee lithos van Paul Delvaux, tekeningen van Felix Timmermans, Gustave van de Woestijne en Eugeen Laermans, een houten vrouwenbuste van Jozef Peeters en een brons van Rik Wouters (kapitein Stoett). Na deze tentoonstelling van portretten volgen drie andere thematische tentoonstellingen, respectievelijk gewijd aan iconen, tegenstelde tekens in de kunst, en art deco. Aanleiding van die laatste tentoonstelling is de aankoop van een art-decohuis aan de Brusselse Koningstraat, waar binnenkort een filiaal van SD Worx ondergebracht wordt. Bij elke tentoonstelling wordt een origineel ontworpen catalogus uitgegeven. SD Worx, Brouwersvliet 2, 2000 Antwerpen. Tel. 03/220.22.01. Van 29 maart tot 19 mei. Elke werkdag open van 9 tot 20 uur.Monochrome AmerikanenGalerie Gabriël van de Weghe in Wortegem brengt multiples van Donald Judd, Ellsworth Kelly en Robert Mangold. Judd (1928-1994) studeerde wijsbegeerte en kunstgeschiedenis, en was aanvankelijk kunstcriticus. Pas op zijn veertigste zou hij zijn eigen werk voor het eerst tentoonstellen: tekeningen, houtgravures en vooral strak meetkundige objecten. Judd koos van meet af aan voor eenvoudige materialen zoals Japans papier, hout, staal en aluminium. Zijn oppervlakten beschilderde hij monochroom, zodat de kleur iets heel intens en fundamenteels werd. Judd had een afkeer van franjes, alles moest perfect gestroomlijnd zijn. Zijn minimalistische objecten werden niet zelden uitgevoerd door middel van industriële productiemethoden. Dat ernstige karakter komt ook tot uiting in de drie zwarte aquatinten uit 1980 en tien grote, rode houtgravures uit 1988 van Judd, die bij Van de Weghe getoond worden. Van Ellsworth Kelly (1923) toont de galerie vijf steendrukken die de kunstenaar in Parijs maakte in 1964, naar aanleiding van zijn tentoonstelling in galerie A. Maeght. Ten slotte zijn er ook negen serigrafieën van Robert Mangold (1937). Galerie Gabriël van de Weghe, Anzegemseweg 11, 9790 Wortegem. Tel. 056/68.86.91. Tot 24 april. Alleen open op zaterdag en zondag van 11 tot 19 uur. Nieuwe Pourbus in GroeningemuseumDe stedelijke musea van Brugge konden van een kunsthandelaar uit Milaan een belangrijk schilderij van Pieter Bourbus kopen. Het gaat om de Kruisiging van Christus uit 1557. Het schilderij vormt eigenlijk een tweeluik met Het Laatste Avondmaal, een werk van Pourbus dat al in het bezit was van de stad. De twee werken krijgen een plaats in het Groeningemuseum. Daar hangen nog andere schilderijen uit de vijftiende en zestiende eeuw. Pieter Pourbus, geboren in het Nederlandse Gouda in 1523 en overleden in Brugge in 1584 was een van de meest toonaangevende schilders uit de zestiende eeuw. Hij was in heel Europa bekend door zijn religieuze schilderijen en portretten.Samenstelling: Bert POPELIER