Met 'bedrijfstheater' kan training massaal, snel en ook nog leuk zijn

(tijd) - Op welke manier maak je snel 7.000 werknemers met een technische achtergrond uit een autonoom overheidsbedrijf duidelijk hoe je in een toekomstgerichte onderneming beter kan omgaan met klanten? Met klassieke opleidingstechnieken in groepjes van twaalf vraagt het geven van een commerciële basisopleiding zowat vier jaar. De meeste van die werknemers houden bovendien helemaal niet van klascursussen. Belgacom zocht en vond het antwoord bij 'bedrijfstheater', commerciële vorming waarbij gebruik wordt gemaakt van theater. Een jaar na de eerste voorstelling spreekt het personeel nog steeds van hún toneelstuk 'Belgacom, tot uw dienst'. Theater als educatieve spiegel van de dagelijkse bedrijfsrealiteit, het kan. Vroeger was het - niet alleen in België - bijna een eer om een telefoonaansluiting te krijgen. Als monopolist moest je je weinig of geen zorgen maken over je klant. De liberalisering van de Europese telecommunicatiemarkt vanaf 1998 dwingt alle nationale operatoren tot drastische aanpassingen. Als de klant niet tevreden is, zal hij de mogelijkheid hebben om naar de concurrentie over te stappen. Bovendien maakt de snelle evolutie van alles wat van ver of dichtbij te maken heeft met telecommunicatie en multimedia het gemakkelijker om te gaan 'zappen'.