Met SoftKey stapt AB Computers via de grote poort de consumentenmarkt binnen

In december vorig jaar werden in de VS ruim de helft van alle personal computers via de consumentenkanalen verkocht. Vandaag groeit de omzet in multimedia- en andere consumenten computerprodukten er vier tot vijf keer sneller dan de rest van de informaticamarkt. Cijfers om even bij na te denken, en dat heeft ook de Brusselse distributeur AB Computers gedaan want hij heeft onlangs een nieuwe divisie opgericht die zich speciaal gaat bezighouden met de markt van de thuisgebruiker en de kleine bedrijven. Door de distributie-overeenkomst voor de zowat 350 CD-ROM produkten van SoftKey, de grootste leverancier van 'personal productivity' software in de Verenigde Staten, haalt AB Computers meteen al een grote vis binnen in dit segment. HET ZIJN CIJFERS die geen enkele fabrikant ongevoelig laten, getuige de stroom van nieuwe personal computers speciaal voor de thuisgebruiker die nu de markt overspoelen. Eind vorig jaar zouden, al naargelang de bron, 25 tot 35 procent van alle families in de Verenigde Staten over een personal computer beschikt hebben. Rekent men daar ook de PC's bij die door werkgever of school ter beschikking gesteld worden, dan komt men zelfs tot 37 procent van de gezinnen die een of meer computers bezitten. Opmerkelijk is dat marktonderzoeker International Data Corporation (IDC) ook dergelijke hoge cijfers citeert voor de Benelux. Met 31 procent zouden wij zelfs tot de hoogste in West-Europa behoren. Grote landen als Duitsland (28 procent), Groot-Brittannië (24 procent), Frankrijk (15 procent), en Japan (minder dan 10 procent) liggen duidelijk onder. Maar de PC is hoe dan ook bezig tegen een versneld tempo de huiskamer te veroveren. Bijna 2/3 van wie nu thuis over een PC beschikt, zou die pas in de jongste twee jaar gekocht hebben, en als we de cijfers van een andere marktonderzoeker Dataquest mogen geloven, dan zal de verkoop van PC's voor thuis in de komende vier jaar nog verdubbelen.