Michael Schonwandt

Na enkele succesvolle gastoptredens bij het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen werd Michael Schonwandt enkele maanden geleden bij hetzelfde orkest aangesteld als Eerste Gastdirigent. Schonwandt studeerde eerst piano en compositie in zijn geboorteland Denemarken alvorens aan de Royal Academy of Music in Londen orkestdirectie te gaan volgen. Sedert 1979 is hij als operadirigent actief en vandaag is hij muziekdirecteur van het Koninklijk Orkest en de Koninklijke Opera van Kopenhagen. Maar ook in prestigieuze operahuizen als Covent Garden, de Wiener Staatsoper, De Munt en de operahuizen van Parijs, Stuttgart, Keulen en Bayreuth was hij de afgelopen jaren te gast. Deze week brengt Schonwandt een programma bij het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen dat illustreert dat Rimsky-Korsakov zowel de geestelijke vader is van Stravinski als van Prokofiev. Het eerste pianoconcerto van Prokofiev, dat vertolkt wordt door de Canadese pianist Louis Lortie, is op het formele vlak duidelijk schatplichtig aan dat van zijn leermeester Rimsky-Korsakov. Ook al is Stravinskis Le baiser de la fée op themas van Tsjaikofski geïnspireerd, toch zijn ook hier ook nog echos van Rimsky-Korsakov hoorbaar. Van de stamvader weerklinkt het schitterende Sheherazade, een monument van 19de-eeuws oriëntalisme dat enkele verhalen uit 1001 Nachten muzikaal doet herleven Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) do 14 mrt, 20 uur 02/507.82.00Koningin Elisabethzaal (Antwerpen) vr 15 mrt, 20 uur - 0800 21036Lyrische lentetaferelen Het symfonieorkest van Vlaanderen brengt onder leiding van Jan Stulen een concertprogramma dat opent met Haydns laatste grote symfonische werk, de symfonie nr. 104 met de bijnaam Salomon. De muzikale ideeënrijkdom van Haydn is in dit werk echter enorm groot en Haydn gaat bijzonder ver op het vlak van de thematische arbeid. In de finale horen we ook hoe Haydn volkse invloeden, in dit geval een Slavisch getinte melodie, met ernstige muziek wist te verzoenen, een element dat ervoor zorgde dat zijn muziek bij een breed publiek in de smaak viel. Violist Mikhail Bezverkhny is de solist in het Tweede vioolconcerto van Prokofiev en Jan Stulen dirigeert het Symfonieorkest van Vlaanderen ten slotte in de eerste symfonie van Sibelius, een werk waaruit blijkt dat de jonge Sibelius reeds in staat was om lyrische gratie met emotionele grandeur te combineren. Bourlaschouwburg (Antwerpen) - zo 17 mrt, 15 uur 050/84.05.87MessiahHändels Messiah is een oratorium dat volledig gebaseerd is op teksten uit de bijbel. De Messias zelf komt niet als personage voor maar wordt geëvoceerd door allusies, analogieën en commentaren. Teksten uit het Oude en het Nieuwe Testament worden gecombineerd in een homogeen en evenwichtig geheel. Messiah is ook vandaag nog bijzonder populair en wordt beschouwd als een hoogtepunt van het Engelse oratorium. Il Fondamento onder leiding van Paul Dombrecht vertolkt het werk met Greta de Reyghere (sopraan), Steve Dugardin (altus), Ian Honeyman (tenor) en Dirk Snellings (bas). De Bijloke (Gent) do 14 mrt, 20 uur - 09/266.70.40Tweemaal Kreutzer SonateIn de Rode Pomp in Gent brengen de violist Liviu Prunaru, die in 1993 tweede laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool werd, en de Roemeense pianiste Dana Protopopescu, een integrale van de vioolsonates van Ludwig van Beethoven. Deze week staan de sonates opus 12 nrs. 2 en 3 op het programma en de sonate opus 47, bijgenaamd de Kreutzer Sonate. Deze laatste is een van Beethovens meest virtuoze en meest besproken sonates. Het werk werd in 1803 door Beethoven nogal haastig gecomponeerd. Toen Beethoven de sonate later haar definitieve vorm gaf, droeg hij het op aan de Franse violist Rodolphe Kreutzer. Deze Kreutzer keek nogal neer op Beethovens sonate, die hij als ongelooflijk onintelligent bestempelde en die hij nooit speelde. De sonate is ondertussen tot het standaardrepertoire gaan behoren en ze inspireerde onder meer Tolstoj tot de novelle Kreutzer Sonate. Dat verhaal inspireerde op zijn beurt Janacek voor opnieuw een gelijknamig strijkkwartet. Dat Kreutzer-Sonate Kwartet staat deze week op het programma van het Zehetmaier Quartet in Brussel. Violist Thomas Zehetmaier is een enthousiaste liefhebber van kamermuziek. In het strijkkwartet dat zijn naam draagt, verenigde hij uitstekende solisten. Ze brengen werk van Haydn, het tweede strijkkwartet van Brahms en de Kreutzer Sonate van Janacek. In het werk protesteert Janacek tegen de reactionaire opvattingen over het huwelijk en de rol van de vrouw die Tolstoj in zijn novelle Kreutzer Sonate beschrijft. Tolstoj veroordeelt daarin de liefde van een overspelige vrouw en rechtvaardigt de moord door haar jaloerse echtgenoot. Janaceks meer progressieve ideeën omtrent deze materie inspireerden hem tot een bijzonder expressief strijkkwartet. De componist had na een lange studie van de volksmuziek uit zijn geboorteland een systeem ontwikkeld waarin zogenaamde spreekmotieven, gebaseerd op de intonatie van de gesproken taal, een centrale rol spelen. De emotioneel geladen motieven worden echter getransformeerd en met elkaar verbonden zodat een zeer persoonlijke kwartetstijl ontstaat.Beethoven: Rode Pomp (Gent) vr 15 mrt, 20.30 uur 09/223.82.89Janacek: Conservatorium (Brussel) ma 18 mrt, 20 uur 02/507.82.00Spaanse muziekHet Collegium Vocale werkt voor een specifiek repertoire geregeld samen met dirigent Paul van Nevel. Deze week exploreert Van Nevel Spaanse kerkmuziek uit de 16de eeuw. De Spaanse muziek uit die periode wordt gekenmerkt door soberheid en door een grote dramatische zeggingskracht. Op het programma staat onder meer werk van Tomas Luis de Vitoria en Christobal de Morales. Vitoria componeerde in 1603 voor de begrafenis van keizerin Maria een Officium Defunctorum, een werk waar een bijzondere expressiviteit van uitgaat. Minder bekend van Vitoria is Sebastian de Vivanco die tot de Castiliaanse school gerekend wordt en die naast complexe canons ook de mis O quam suavis componeerde, een werk dat hij op een van zijn motetten entte. O.L.V. Bezoekingkerk (Lissewege) za 16 mrt, 20.30 uur 050/22.50.05Samenstelling: Tom EELEN