Mijn eerste job was een visitekaartje voor mijn huidige job

Mark de Haes (38) oefende na zijn eerste job als assistent aan de universiteit verschillende jobs uit, maar hij deed dat wel in een en hetzelfde bedrijf. Als je in één bedrijf doorgroeit, dan heb je na een aantal jaren troeven verzameld die je als jobhopper nooit kunt verwerven. Na mijn studie en voor mijn legerdienst werkte ik zes maanden aan de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen in Leuven. Ik werkte mee aan een project over de marketing van Belgisch fruit en groenten. We onderzochten waarom Belgisch fruit en groenten, die een zeer goede kwaliteit hebben, toch slecht scoren in de export. Ik leerde dat marketing in een traditionele sector betekende: Maak eens een goede promotiecampagne. De drie andere ps, product, plaats en prijs, daar hadden ze weinig aandacht voor.Die zes maanden waren heel leerrijk. Toch werd het mij al heel snel duidelijk dat ik niet de man van de academie ben. Het staat te ver van de werkelijkheid. Ik heb echt de voeling met de klant en de markt nodig. Ik heb er ook geleerd dat je wetenschappelijk moet bezig zijn met alles wat je doet. Als een product niet goed verkoopt, dan kan je zeggen: ha, het is gewoon te duur. Maar je moet de reflex hebben om het wetenschappelijk te bekijken: om de markt te onderzoeken, de prijsafstand, de tabellen naast elkaar leggen... Dat ik meer marketinggeoriënteerd ben dan verkoopgeoriënteerd, stamt uit die periode.In 1988 was het ook niet zo eenvoudig om als jonge afgestudeerde in een bedrijf binnen te raken. Mijn eerste job was een prima visitekaartje. Mijn prof was een referentie in de Belgische marketing. Als je bij hem assistent was geweest, dan telde dat voor iets.Ik heb daarna maar één werkgever gekend: Mercedes Benz, nu DaimlerChrysler. Ik denk dat dat zeker voordelen heeft. Ik heb hier al veel jobs gehad, en ik ken ondertussen het huis, zijn geschiedenis, de dealers,... Bovendien mag je het belang van de Duitse cultuur niet onderschatten: Amerikanen kan je tijdens de lunch misschien over de streep trekken met een goede speech en vier slides. Bij Duitsers moet je heel georganiseerd, voorbereid en gedetailleerd te werk gaan. Het duurt wel even vooraleer je daaraan went.Natuurlijk moet je erop letten dat je geen vakidioot of merkidioot wordt. Maar ik denk dat weinig bedrijven in de autosector zon grote ontwikkeling hebben doorgemaakt als Mercedes. En dat maakt het boeiend. Als je in een eng Belgisch bedrijf zit, word je waarschijnlijk beperkt in je mogelijkheden. Maar ik ben nu 38. En ik denk dat DaimlerChrysler internationaal mij nog heel wat kan bieden. KF