Advertentie
Advertentie

Militair luchtverkeer eist betere werkvoorwaarden

(tijd) - De militaire luchtverkeersleiders eisen een betere verloning, een volledige invulling van het kader en beter technisch materiaal. Wil de de politieke en militaire overheid de vliegveiligheid echt verzekeren, dan moet ze snel een oplossing vinden voor de problemen. Dirk Deboodt, secretaris van de ACOD-militairen, kaartte donderdag de wantoestanden aan. De militaire zone maakt 45 procent uit van het Belgisch luchtruim. Die zone moet worden gecontroleerd door 156 mensen. Maar het kader raakt niet opgevuld, zegt Deboodt. Er zijn slechts 100 kaderleden. Dat aantal wordt nog verminderd door deelname aan cursussen, bijkomende verantwoordelijkheden, ziektes en vakanties. De luchtverkeersleiders zijn gestationeerd in het luchtverkeersleidingcentrum Semmerzake, de vliegvelden van Florennes, Kleine Brogel, Beauvechain en Koksijde en op de landmachtbasissen van Luik en Brasschaat. Volgens Deboodt raakt het personeelsprobleem met de huidige opleidingsprocedure niet snel opgelost. Een opleiding biedt plaats aan 16 kandidaten, van wie slechts 30 procent slaagt. Het personeelstekort kan dus nooit opgelost raken voor 2010. Bovendien verliezen wij ook heel wat mensen aan de burgerluchtvaart; in 1999 waren het er acht. In de burgerluchtvaart verdienen ze twee tot drie keer zoveel. Een militaire luchtverkeersleider is beroepsonderofficier en heeft een aanvangswedde van 45.000 frank bruto. Toch heeft hij een zware verantwoordelijkheid. Hij staat in voor de veiligheid van het luchtverkeer op alle hoogtes, burgerlijk en militair, in de militaire zone en de begeleiding van militair verkeer in de burgerzone.De vakbondsman wees er ook op dat de rustpauzes steeds kleiner worden. In de burgerluchtvaart volgt op een werkperiode van twee uur een rustperiode van eveneens twee uur. Ons reglement bepaalt alleen dat er voldoende rustpauzes moeten zijn. In de praktijk draaien wij soms dagen van 15 uur.Ten slotte eisen de luchtverkeersleiders ook beter technisch materieel. Het kan toch niet dat wij, in een steeds drukker luchtvaartverkeer, regelmatig het radiocontact verliezen met de piloten. IdV