Misbruik bij domeinnaamregistratie

De registratie van een domeinnaam in België gebeurt sinds enkele maanden bij DNS.BE en dat via een door die VZW erkende agent. Iedereen kan elke mogelijke domeinnaam aanvragen. Wie de eerste aanvraag doet, krijgt de naam toegewezen. Alle namen zijn als een .be-domein te registreren mits zij minimum twee karakters bevatten te kiezen uit de 26 letters, tien cijfers (0 tot 9) en het teken -, al mag dit niet aan het begin van de naam staan. Reeds geregistreerde domeinnamen en namen waarvoor DNS.BE een juridische procedure opende, zijn niet aanvaardbaar.Commerciële waardeOndernemingen hebben vandaag veelal een website op een persoonlijke domeinnaam, kwestie van makkelijk lokaliseerbaar te zijn op het net. De functie van een internetadres is dus vergelijkbaar met een merk, handelsnaam of maatschappelijke benaming en heeft met andere woorden commerciële waarde. Dergelijke waarde impliceert meteen een gevaar voor misbruik, zegt Jan Steenlant, adviseur bij het VBO. Steenlant onderscheidt drie verschillende misbruiken bij de registratie van een domeinnaam.Vooreerst is er de registratie van andermans merk of handelsnaam met het oog op de verkoop aan de rechtmatige eigenaar. Dat is het zogenaamde cybersquatting, het wegkapen van een populaire naam (merk, handelsnaam, stad, naam van personaliteit,...) enkel en alleen met financiële bedoelingen. Omdat de naam wordt toegewezen op basis van first come, first served, kan de rechtmatige eigenaar zijn naam immers niet meer registreren. In de VS ging iemand lopen met de domeinnaam venusandserenawilliams.com. De eigenaar vroeg de tenniszusjes Venus en Serena Williams een miljoen dollar voor het adres. De World Intellectual Property Organization (WIPO), de Amerikaanse versie van het Cepina, gaf de zusjes hun naam terug omdat de eerste eigenaar enkel uit was op geldgewin.De Amerikaanse zanger Bruce Springsteen ving dan weer bot omdat hij op geen enkele manier kon aantonen dat de eigenaar van brucespringsteen.com de domeinnaam probeerde te verkopen of er op een andere manier had geprobeerd munt uit te slaan. Op de site staat immers een biografie van de zanger en de mogelijkheid het beste album van Bruce te kiezen.Ten tweede kunnen uw concurrenten uw merk of handelsnaam registreren om uw activiteiten te belemmeren. Een fictief voorbeeld: de frisdrankengigant Coca-Cola registreert een domein met de naam van PepsiCo, zijn naaste concurrent, met de bedoeling pepsico.com dood te zwijgen. De WIPO kan Coca-Cola in dat geval terechtwijzen op basis van bovenstaand misbruik.Er is nog een derde scenario mogelijk: het lokken van internauten naar de eigen site door verwarring te scheppen met een merk of handelsnaam van een derde met de bedoeling die bezoekers vast te haken aan de eigen website. Een Amerikaans advocatenbureau deed dit door een letter van de cosmeticagroepsnaam Estée Lauder te wijzigen en de domein estealauder.com te registreren. De advocaten wilden met de site ontevreden klanten van Estée Lauder lokken. De WIPO liet dat echter niet toe. SR