Advertentie
Advertentie

Mislukte shopping?

Of wij ons nu gelukkig hebben gevoeld bij de kerstdrukte in de winkelstraten of niet, de on-linewinkels hebben vooral uitgekeken naar de drukte op hun sites. Aangezien de resultaten van een on-linekoopperiode door computers worden berekend en niet van geografisch verspreide winkels moeten komen, lagen dinsdagochtend de tabellen klaar op de tafels van de toplui van Proxis, Giftofcourse, Azur, Amazon en collegas. Met grote belangstelling en opgekropte spanning hebben ze gezien dat de omzet van on line bestelde en verkochte goederen weer een flink stuk boven die van 1999 lag. Of het genoeg was om winst te maken, of het de prognoses gehaald heeft, is een vraag die elk bedrijf voor zich moet beantwoorden.Voor de buitenwereld was het zeer opvallend dat de on-linekerstdrukte een stuk minder opvallend was dan in de vorige jaren. Vanaf 1997 werden we met veel bombarie bestookt met reclame en met de vooruitzichten dat een zeer groot deel van de bevolking zijn huis niet meer uit zou komen om zijn geschenken aan te kopen. Nu die on-line-omzet weer records heeft gebroken, moeten we vaststellen dat dat zonder de luide reclamekreten ging.De verwachtingen waren een stuk minder hooggespannen. In de weinige jaren heeft de on-linegemeenschap geleerd dat gewoontes niet zo makkelijk te veranderen zijn, en dat het niet is omdat iets on line wordt aangeboden, dat mensen daar ook per se gebruik van maken. In de VS, zo werd gesteld, zouden de eindejaarsaankopen ruim 80 procent boven die van vorig jaar liggen. En vlak na Kerstmis werd bekend dat het resultaat wel zeer teleurstellend was: slechts 49 procent groei, en een aantal bedrijven die de koopjeshoek openzetten met kortingen tot over de 70 procent. Een aantal Belgische cijfers deed vermoeden dat de omzet hier meer dan verdubbeld is.Misschien is er meer mis met mensen die verwachtingen wekken dan met de groeicijfers. 50 tot 100 procent groei in een bedrijfstak kan bezwaarlijk slecht worden genoemd. Maar het internet heeft een eigenaardig jaar van ontnuchteringen achter de rug, en dus werd ook deze niet gehaalde verwachting meteen een zeer negatief nieuwsitem.Al te veel mensen bekijken het internet nog met verkeerde ogen. Stilaan begint de parallel met andere communicatievormen zijn plaats in de geesten te krijgen. Het internet is niet een kanaal dat andere gaat vervangen. De fysieke winkel, krant, post enz. worden niet weggevaagd door dit technologisch hoger alternatief. De invloed vordert met het langzame tempo van de gewoonteverandering. Maar dat wil wel zeggen dat wie al zijn jetons op het internet heeft ingezet, van een kale reis riskeert thuis te komen.De merken en de producenten van producten, die verschillende communicatiekanalen gebruiken voor hun reclameboodschap, hebben geen omzetvermindering gezien omwille van het nieuwe net. In feite zal het hun worst wezen of iemand on line koopt, in een winkel, op een markt, bij een postorderbedrijf of waar dan ook. Ook distributeurs die op de verschillende kanalen spelen, groeien mee in de markt. Verkopers die alleen een on-linewinkel hebben, zijn natuurlijk afhankelijk van wie on line is en via dat kanaal wil kopen. Als ik alleen in de Nieuwstraat een winkel heb, ben ik ook afhankelijk van wie zich tot daar wil verplaatsen.De les uit de voorbij on-linekerst is zeker niet die van een mislukte shoppingperiode, weliswaar kalm inzake marketinggedruis, maar met een meer dan solide groei. De les voor de on-linewinkels is eens te meer dat de groeimogelijkheden er zeer duidelijk zijn, maar langzamer gaan dan door onkundige profeten voorspeld. De les voor de merken en de producenten is dat het internet een niet te verwaarlozen kanaal van communicatie is.Meer en meer grote merken maken nu ook reclame via het internet, omdat ze het gevoel hebben dat het een volwassen kanaal begint te worden, dat ze niet meer links mogen laten liggen. Of die reclame rendeert? Wie zal het zeggen? De bon mot van de oude Henry Ford wordt hier ook van toepassing: Ik weet dat de helft van mijn reclamebudget weggesmeten geld is, maar ik weet niet welke helft, en dus moet ik de 100 procent uitgeven.De internetpessimisten die nu overal tegelijk schijnen op te duiken, zijn misschien een teken dat we na de top van de modegekte het dal van de desillusie hebben bereikt. De sector zelf weet inmiddels wel dat nu het echte werk op een realistisch niveau aan een gezonde groei toe is, met de voeten op de grond, gesteund door van die simpele, oude waarheden, zoals die van Henry Ford. Toon LOWETTEDe auteur is bereikbaarvia e-mail: toon@grid.be