Advertentie
Advertentie

Moet NMBS nu wel of niet prefinancieren?

(tijd) -Volksvertegenwoordiger Jos Ansoms (CVP) vreest dat de overheid slechts 11/12 zal storten van de investeringskredieten van 2000 voor de NMBS. Volgend jaar zou dat opnieuw gebeuren. Hij interpelleert minister van Mobiliteit Durant daarover. Vreemd gedrag inderdaad voor een regering die 55 miljard extra beloofde aan de NMBS voor de komende tien jaar.We krijgen dit jaar inderdaad 2.084 miljoen minder dan beloofd voor investeringen in de binnenlandse dienst, zegt gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe. Dat betekent bijkomende prefinanciering, dus meer rentelasten, dus een minder goed resultaat. Bovendien zal ook het kapitaal van de maatschappij dalen, omdat de kapitaalafnames niet gecompenseerd worden door de investeringskredieten. De NMBS mag wettelijk kapitaalafnames boeken om zo haar afschrijvingen te neutraliseren in haar bedrijfsresultaat, en de jaarrekeningen van de NMBS vergelijkbaar te maken met die van de concurrenten.De NMBS krijgt in 2000 wél 12/12, weerlegt Henri Monceau, kabinetchef van Durant. Alleen is 1/12 daarvan een bedrag dat de NMBS al in 1999 had moeten krijgen. In 2001 wordt slechts 11/12 uitbetaald, maar dat wordt in 2002 en 2003 gecompenseerd, zegt Monceau. Volgens Monceau is er geen nood aan meer prefinanciering, wat Schouppe ontkent. Toegegeven, in het verleden was de overheid ambigu in haar investeringsgedrag, maar de NMBS-directie was dat ook in de besteding van bedragen die soms voor andere doeleinden werden aangewend, zegt Monceau. GUM