Motorenbouwer Rolls-Royce charmeert met mooie cijfers

(tijd/bloomberg) - Bouwers van vliegtuigmotoren hebben net als de constructeurs Boeing en Airbus te lijden onder de crisis in de luchtvaartsector. Toch is het Britse Rolls-Royce erin geslaagd de gevolgen te beperken door tijdig te snoeien in zijn personeelsbestand, zijn dienst na verkoop uit te breiden en zijn productengamma te diversifiëren. R-R is niet alleen actief in de luchtvaart maar ook in de scheepvaart en de energiesector.Daardoor slaagde de groep erin winstgevend te blijven. Het nettoresultaat zakte wel van 85 naar 16 miljoen pond, de operationele winst daalde van 219 naar 134 miljoen. De omzet ging van 3.042 naar 2.756 miljoen pond. Kort na de aanslagen in de VS greep R-R in. Sinds 11 september daalde de tewerkstelling met 4.500 eenheden, sinds begin dit jaar met 3.200. Bijna 1.000 tijdelijke arbeidskrachten verlieten de onderneming.KlantenserviceTegelijkertijd kon Rolls Royce zijn orderboek het eerste halfjaar aandikken met 2,6 miljard pond tot 16,7 miljard of ongeveer zes keer de omzet. Bijna een derde of 29 procent van de totale waarde van de bestellingen bestaat uit onderhouds- en herstelcontracten, klantenservice met andere woorden. De groei in dat segment compenseert de lange levensduur van gasturbines en scheeps- en vliegtuigmotoren.Van de vijf sectoren waarin Rolls Royce actief is, was enkel energie verlieslatend (30 miljoen pond). Financiële diensten zorgden voor de hoogste marge, gevolgd door militaire motoren. Motoren voor burgerluchtvaart leveren meer dan een derde van de omzet. In dit segment claimt R-R een tweede plaats na General Electric met 32 procent marktaandeel. Als de pensioenkas niet te veel moet gestijfd worden, verwacht Rolls Royce in 2003 meer winst.Het dividend blijft onveranderd op 3,18 pence. GUM