Multinational heeft soms veel weg van 'Keeping Up Appearances'

ANTWERPEN (tijd) - Multinationals prezenteren zich graag als blitse organizaties die begrippen als 'open-deurbeleid', 'management by objectives' en 'management by wandering around' hoog in het vaandel voeren. De werkelijkheid ziet er vaak veel minder mooi uit, zoals blijkt uit het verhaal van Dirk Van Veldhoven (*), een veertiger die in het najaar van 1993 zijn ontslag kreeg bij een bekende Amerikaanse computerfabrikant en nog steeds op zoek is naar een nieuwe baan. 'Wanneer ik er nu op terugkijk doet de situatie bij mijn vroegere werkgever me sterk denken aan de Britse komische serie Keeping Up Appearances', aldus Van Veldhoven. 'De algemeen direkteur kan je vergelijken met Hyacinth, die alles doet om de schone schijn op te houden. De werknemers spelen de rol van haar echtgenoot Richard, die vanalles en nog wat moet slikken.'De industrieel ingenieur Van Veldhoven startte zijn carrière in '73 bij de Belgische dochter van een Duits elektronika- en telekommunikatieconcern. Gedurende een jaar of zes installeerde hij relaisgestuurde telefooncentrales. Op het eind van de jaren zeventig vertrok hij naar Duitsland, om zich daar bezig te houden met de ontwikkeling van software voor computergestuurde telefooncentrales. Na veertien maanden keerde hij terug naar ons land. In de periode 1980-83 was hij achtereenvolgens lesgever, systeemingenieur en 'account manager'.