Muslim Up, Qibla, Zam Zam en Breizh
Vanuit de moslimwereld zijn er blijkbaar heel wat zakenmensen die zich laten meedrijven op de golf van anti-Amerikanisme om een eigen 'moslimgekleurde' frisdrank op de markt te gooien. Allemaal hopen ze een deel van het Coca-Cola-marktaandeel in te palmen. Mecca-Cola is niet alleen. In februari van dit jaar begon in Groot-Brittannie de productie van Qibla-Cola. Qibla is een Arabisch woord voor de richting waarin moslims bidden, Mekka. In Groot Brittannie gingen er tijdens de eerste maand al 500.000 flessen over de toonbank. En de verwachting is dat dit aantal stijgt tot 1 miljoen. Qibla breidt zijn markt uit naar Scandinavie en hoopt op termijn van start te gaan in Turkije, Pakistan en Egypte. Net zoals Mecca-Cola schenkt Qibla-Cola een deel van zijn opbrengst aan het 'goede' doel. Ook 'Muslim up', een cola die eind februari door drie Tunesiers gelanceerd werd, verkocht tot nu 500.000 flessen. Vanuit Frankrijk vond het zijn weg naar Groot-Brittannie, Duitsland, Belgie en Italie. Uiteindelijk is het de bedoeling een productie op te starten in het Midden-Oosten. Een cola met een veel langere geschiedenis is Zam-Zam Cola. Die kwam al op de markt in 1954 in het Iraanse Teheran, maar kende pas echt succes na 1979. Toen werden de marktleiders Pepsi en Coca-Cola door de Iraanse overheid verboden. Vreemde eend in de bijt is Breizh Cola. Deze Bretoense Cola wordt geproduceerd in Bretagne voor Bretoenen. Het is een echt streekproduct dat een antwoord wil zijn op de toenemende mondialisering. Breizh Cola bespeelt de regionale snaar, iets waar de Bretoenen erg gevoelig voor zijn. Of al deze cola's een echte bedreiging vormen voor de marktleiders valt af te wachten. Feit is dat heel wat van deze merken niet of nauwelijks verkocht worden in supermarkten, toch een voorwaarde voor succes bij het grote publiek. Mathlouti van Mecca-Cola vertelt dat hij onderhandelt met de supermarkten voor de verkoop van zijn product. 'Maar dat loopt niet erg vlot. Een supermarkt vlak bij de Brusselse beurs verkocht Mecca-Cola, maar werd door de directie gedwongen om het product uit de rekken te nemen.' En daarnaast is er natuurlijk de smaak van deze cola's. Uit een blinde test die uitgevoerd werd door de Londense krant The Guardian, blijkt dat Pepsi het beste scoort, gevolgd door Coca-Cola. Qibla Cola was de rode lantaarn, want onvoldoende zoet en met een metaalachtig smaakje. ADe