Advertentie
Advertentie

Na Hugo komt Ingrid

Ingrid Lieten wordt de eerste vrouwelijke nummer één van een openbare vervoersmaatschappij in ons land. De Limburgse, die op 20 april volgend jaar 37 wordt, is allicht ook een van de jongste topmanagers die het zover bracht. Ze is evenmin financieel manager of ingenieur, maar volgde een opleiding rechten aan de VUB. Sindsdien was ze achtereenvolgens advocaat (1988-1991), actief op de afdeling industriële promotie bij de GOM-Limburg ((1991-1993) en gemeentesecretaris van Maasmechelen (1993-2000). In 2001 werd ze algemeen secretaris van de Limburgse Reconversiemaatschappij.Het fenomeen van de positieve discriminatie bracht haar begin 1997 in de raad van bestuur van De Lijn, samen met twee andere vrouwen. Dat de Vlaamse minister van Mobiliteit eveneens een Limburger is, was zeker geen nadeel bij haar kandidatuurstelling voor de functie van directeur-generaal. De Lijn heeft nu een sp.a-voorzitter met Jos Geuens en een sp.a-directeur-generaal . Hugo van Wesemael liep rond met een CVP-etiket. Van Wesemael had met zijn voorzitter Geuens en zijn minister Stevaert een goede professionele relatie, hoewel beiden elk bij het begin van hun mandaat een korte, maar hevige, aanvaring hadden met de rijzige ingenieur uit Hove. Kwestie van te weten wat men aan mekaar had.Hugo van Wesemael is zijn hele beroepsloopbaan actief geweest in het stads- en streekvervoer. In 1958 begon hij als technisch ingenieur in het werkhuis Oude Bareel in Merksem, bij de toenmalige Buurtspoorwegen. Net geen dertig jaar later werd hij daar directeur-generaal. In 1991 met de boedelscheiding van de Buurtspoorwegen en de fusie met MIVA en MIVB, werd hij topman van de nieuwe Vlaamse Vervoersmaatschappij, De Lijn. Zeker tot mei 2003 blijft Van Wesemael voorzitter van de commissie Europese Zaken van de UITP, de mondiale belangenvereniging van de regionale vervoersmaatschappijen. GUM