Nacht van de Romantiek

Het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen heet voortaan Koninklijke Filharmonie van Vlaanderen of kortweg deFilharmonie. Op vrijdag 7 juni speelt het orkest de hoofdrol in de Nacht van de Romantiek. In de diverse zalen van de Koningin Elisabethzaal worden door verschillende groepen uiteenlopende muzikale intermezzo's aangeboden. De zomerse sfeer en de meeslepende muziek zijn op deze avond onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de grote zaal staat deFilharmonie op het podium met een op en top romantisch symfonisch programma onder leiding van eerste gastdirigent Michael Schønwandt. Hij dirigeert onder meer de Vijfde Symfonie van Tsjaikofski en het Derde Pianoconcerto van Bartók. De solist in dat laatste werk is de Hongaarse pianist Zoltán Kocsis die na een grondige studie van Bartóks partituren, opnamen en geschriften afgelopen jaren een alom geprezen integrale opname van het pianowerk van deze componist realiseerde. In de kleinere zalen van de Koningin Elisabethzaal worden tal van ensembles verwacht met zeer diverse programmas. De accordeonvirtuoos Ludo Mariën zet de avond in met zijn accordeonkwintet en met het Bartolo ensemble. Dit ensemble telt zes bevlogen muzikanten die klassiek, flamenco, jazz en bossa nova op hun programma hebben staan. Tijdens de pauze treden de jazzgitarist Hendrik Braeckman, en de ensembles Tiharea en Tres Tigres Tristes op. Tiharea zingt in de taal en de traditie van de Antandroy, de bewoners van Zuid-Madagascar. Het zijn intrigerende traditionele melodieën en teksten, aangevuld met eigen composities, gezongen door de drie zussen Gellé, die zichzelf begeleiden met percussie-instrumenten. Als grote liefhebbers van het melancholische levenslied willen Tres Tigres Tristes met summiere akoestische middelen een zo groot mogelijke intensiteit, warmte en ontroering creëren op het podium. Als laatste treedt de Belgisch-Cubaanse salsaformatie Masacote op. Zij brengt naast de klassieke salsanummers ook de moderne timba, in eigen arrangementen. Koningin Elisabethzaal (Antwerpen) - vr 7 jun, vanaf 19.30 uur - (0800 21 036)OrlandoHet heldenepos Orlando Furioso van Ariosto, waarin het hoofdpersonage aan zijn liefde voor de tovenares Angelica ten onder gaat, inspireerde Georg Friedrich Händel tot het schrijven van een van zijn meest intense operas. Hij hanteerde de traditionele elementen van een Italiaanse barokopera op een vernieuwende manier. Orlandos waanzinscène is een staaltje van suggestief muziektheater met een muzikale expressie die de gangbare operavormen overstijgt. De muzikale leiding van de productie die de komende weken in de Vlaamse Opera te zien is, is in handen van Paul Goodwin en de regie is van Robert Carsen. Patricia Bardon zingt Orlando, Catrin Wyn Davies vertolkt Angelica, Sara Fulgoni is Medoro. Kathleen Brett is Dorinda en Christophe Fel kruipt in de huid van Zoroastro.Vlaamse Opera (Antwerpen) di 11, do 13, za 15, di 18, vr 21 jun, om 19.30 uur en op zo 23 jun, om 15 uur - 03/233.66.85 Vlaamse Opera (Gent) zo 30 jun, di 2, vr 5 en wo 10 jul, om 19.30 uur en op zo 7 jul, om 15 uur 09/225.24.25ZehetmaierDeze week is de violist Thomas Zehetmaier te gast bij het Nationaal Orkest van België. Zehetmaier leerde het vioolspel van zijn vader die aan het Salzburgse Mozarteum doceert. In 1977 maakte Thomas Zehetmaier op 16-jarige leeftijd zijn debuut op het festival van Salzburg. Later ging hij zich vervolmaken bij Franz Samohyl, Max Rostal en Nathan Milstein. Zehetmaiers carrière kreeg in 1978 een nieuwe impuls toen hij de Internationale Mozart-wedstrijd won. Ondertussen speelt Thomas Zehetmaier met internationale toporkesten en werkt hij behalve aan het klassieke repertoire ook met veel enthousiasme aan de muziek van de 20ste eeuw. Bij het Nationaal Orkest van België brengt hij onder leiding van Yuri Simonov het Eerste vioolconcerto van Prokofiev. Het werk ontstond in 1917 toen de jonge Prokofiev nog naarstig op zoek was naar een eigen, originele stijl. Het werk heeft zijn wortels nog in de romantiek, maar Prokofiev kruidt het met muzikale ironie en met tal van gedurfde ingrediënten. Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) vr 7 jun, 20 uur en zo 9 jun, 15 uur 02/507.82.Die lustigen Weiber von WindsorZomeropera produceert dit jaar Die lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolai en daarom wordt de binnenkoer van het kasteel Alden Biesen omgetoverd tot een Engels pleintje. In de 19de eeuw werd deze Shakespeare-komedie wel vaker tot een opera herwerkt. De bekendste versie is wellicht Verdis Falstaff die in 1893, 44 jaar na Nicolais versie, ontstond. Het is een partituur waarin sentiment en humor hand in hand gaan en die voor een breed publiek toegankelijk is. Zomeropera zorgt ervoor dat ook jonge zangers in deze productie kansen krijgen, maar Falstaff wordt vertolkt door een gevestigde waarde: Piet Vansichen. De muzikale leiding is in handen van Koen Kessels en de jonge Fransman Christophe Gayral regisseert.Landcommanderij Alden Biesen (Bilzen) ma 10, ma 17, vr 21 en zo 23 juni 089/79.41.27Schade, Braun, MauleDe tenor Michael Schade, de bariton Russell Braun en de pianiste Carolyn Maule brengen het laatste recital van dit seizoen in de Munt. Michael Schade wordt beschouwd als een van de belangrijkste Mozart-tenoren van vandaag. Hij brengt in Brussel dan ook enkele Mozart-liederen waaronder het beroemde Das Veilchen. Schade plaatste ook de Cinq mélodies populaires grecques van Ravel op het programma. De bariton Russell Braun koos voor Schubert-liederen, onder meer Ganymed, Der Doppelgänger en Der Musensohn en voor liederen van Fauré. Beide zangers wijden zich verder samen aan duetten van Monteverdi, Schumann, Saint-Saëns, Fauré en Greer.De Munt (Brussel) za 8 jun, 20 uur 070/233.939Samenstelling: Tom EELEN