Advertentie
Advertentie

Namen tellen niet meer op markt bedrijfsobligaties

(tijd) - Meer dan ooit maakt de affaire-WorldCom duidelijk dat namen niet meer belangrijk zijn op de markt van bedrijfsobligaties. Voor beleggers wordt almaar duidelijker dat naambekendheid niet meer gelijk staat met credibiliteit. De kredietwaardigheidsrating is nu de eerste parameter waarnaar ze kijken. Dat zegt Dirk Stynen van de obligatiedesk van Fortis Bank. Hij verwacht dat de belangstelling voor bedrijfsobligaties de komende maanden op een zeer laag pitje zal branden. In de zomermaanden is de liquiditeit sowieso zeer beperkt. Indien er dan opnieuw een verhaal à la WorldCom opduikt, dreigen zeer zware koersverliezen. Daarom zullen de obligatiebeleggers langs de zijlijn blijven staan. De telecomsector blijft de meest risicovolle sector. Maar ook de auto-industrie is door het zwakke economische klimaat niet vrij van zorgen. De autosector is zeer conjunctuurgevoelig, aldus Stynen. Ook Patrick Wuytens van BBL verwacht nog enkele moeilijke maanden op de markt van bedrijfsobligaties. Als het negatieve nieuws de komende weken blijft toestromen, dan zal het rendementsverschil tussen staatsobligaties en zeer kredietwaardige bedrijfsobligaties enerzijds en de minder kredietwaardige bedrijfsobligaties anderzijds verder toenemen. Maar als bepaalde bedrijven binnenkort opnieuw met positievere resultaten uitpakken, dan kan het rendementsverschil stabiliseren of opnieuw dalen. DM