Nauwelijks nog groei op Belgische automarkt

(tijd) - De beroepsorganisatie Febiac constateert dat het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's in april met 1,9 procent is gegroeid is naar 40.771 eenheden. In april 1996 waren er net geen 40.000 inschrijvingen. In vergelijking met april '95 is sprake van een stijging met een kwart. Volkswagen leidde in de afgelopen maand het merkenklassement met een marktaandeel van 14,1 procent. Een jaar geleden vertegenwoordigde het Duitse automerk nog geen 13 procent van de markt.Het aantal registraties van nieuwe VW-wagens bedroeg in april 5.762 eenheden. In dezelfde maand één jaar terug haalde het merk slechts een volume van 5.171 auto's. Opel, het Duitse merk van General Motors, claimde in april een marktaandeel van 11,2 procent, tegenover 10,7 procent een jaar geleden. Het belang van Renault, het Franse merk dat erg op zijn hoede is voor de commerciële consequenties van de sluiting van de fabriek in Vilvoorde, liep terug van 12,4 naar precies 11 procent. In absolute cijfers werden circa 500 Renaults minder geregistreerd. Het lijkt erop dat de Belgische consument Renault nog tamelijk 'mild' straft voor de wijze waarop de constructeur zijn vestiging in ons land wil opdoeken. Invoerder Renault Belux onderneemt trouwens al het mogelijke om de schade voor de verkoop maximaal te beperken.