Naviga (CMB) koopt nu ook Het Belgisch Verhaal van Fortis

(tijd) - De groep Fortis heeft haar verzekeringsdochterbedrijf Het Belgisch Verhaal verkocht aan de Antwerpse verzekeringsmaatschappij Naviga uit de CMB-groep. Daartoe hebben AG 1824, de verzekeringsmaatschappij uit de Fortis-groep die de feitelijke controle bezit over Het Belgisch Verhaal, en Naviga zopas een intentieverklaring getekend. Begin dit jaar nam Naviga al een ander Fortis-dochterbedrijf over, met name De Medische.Vooraleer het tot een definitieve verkoop komt, moet eerst nog een financiële, verzekeringstechnische en juridische doorlichting plaatsvinden. De 70 personeelsleden zullen mee worden overgenomen. Het Belgisch Verhaal, met hoofdkantoor aan de Paleizenstraat in Brussel, boekte in 1996 een premieomzet van 812 miljoen frank, waarvan 680 miljoen voor auto-, brand- en burgerlijke aansprakelijkheidsverzekeringen tegen 132 miljoen voor levensverzekeringen. De Medische realiseerde in 1996 een premieomzet van 602 miljoen frank. Overnemer Naviga en dochterbedrijf Belgamar boekten samen 2 miljard frank premieontvangsten waarvan de helft voor transportverzekeringen. De totale premieomzet van verzekeringsgroep Naviga klimt nu op basis van de cijfers 1996 in één klap van 2 naar 3,4 miljard frank (+70 procent). Daardoor zal de afhankelijkheid van de groep van transportverzekeringen tot om en bij de 30 procent zakken.