NCMV werkt aan strategisch plan voor Limburgse distributie

DE winkeliers vormen een niet te onderschatten ekonomische macht in Limburg. De grootste winkelcentra, die van Hasselt en Genk,zijn met de jaren gestadig uitgebreid. Maar hoewel in beide steden de totale winkeloppervlakte en ook het aantal winkels vergelijkbaar is, vervullen de winkelcentra van Hasselt en Genk toch een totaal verschillende funktie. Hasselt heeft een regionale funktie, met invloed op heel de provincie, terwijl Genk eerder een kleinstedelijk centrum is, vergelijkbaar met St.-Truiden en Tongeren. Als allereerste instantie in dit land heeft de NCMV-Limburg een wetenschappelijke studie laten maken van de hele Limburgse distributiesektor, om zo tot een strategisch plan voor de distributie te komen. "Hasselt heeft een duidelijk omlijnd winkelcentrum in de stadskern, een centrum dat historisch gegroeid is', zegt de direkteur van NCMV-Limburg, Felix Vanheukelom. "Wie van de Kleine Ring komt, voelt meteen dat hij middenin dat centrum zit. Die kern is eerder beperkt, maar er is wel nog een verdere ontwikkeling van de winkels op de invalswegen gebeurd. Twintig jaar geleden kwam er een sterke ontwikkeling buiten de kern, met de vestiging van een aantal hypermarkten. In de afgelopen tien jaar zijn er vooral winkels met een grote oppervlakte bij gekomen rond de Genkersteenweg.