Nederlandse kledingketen P&C hoeft niet langer de goedkoopste te zijn

(tijd) - De Nederlandse kledingketen Peek & Cloppenburg slaat zaterdag een nieuwe weg in. Na de afdankingen en de verkoop van de Mac&Maggie-dochter gaat P&C zijn collecties 'upgraden' naar een hoger prijssegment en stapt het in de babykleding. 'Wij willen weg van het prijsgevecht om zo goedkoop mogelijk te zijn. Qua prijs zat P&C in het segment van de middenprijzen. Dat blijft, maar daarnaast komt er nu een aanbod met middelhoge prijzen, met de nadruk op de kwaliteit', aldus Marie-Lou Witmar, marketing manager.P&C heeft een moeilijke tijd achter de rug. De jongste jaren worstelde de kledingverkoper op twee fronten met moeilijkheden. Mac&Maggie raakte uit de gunst van de kopers en door het overaanbod in de branche kwam ook de omzet in de P&C-winkels onder druk te staan. Tijdens het boekjaar 1994/95 liepen de verkopen terug van 484 tot 457 miljoen gulden. Het boekjaar werd met een verlies van 7,4 miljoen gulden afgesloten. Voor het lopende boekjaar schat de keten het verlies 'minstens 45 procent hoger' dan het cijfer van bijna een jaar geleden. Een groot deel van dat verlies, zo'n 6 à 7 miljoen gulden, komt op rekening van de in januari verkochte dochter Mac&Maggie. P&C zette Mac&Maggie in de etalage omdat het zich wou concentreren op de problemen in de P&C-winkels. De Nederlandse winkels van Mac&Maggie werden gekocht door het The Sting Modes. De Belgische winkels van de eigenzinnige jongerenketen gingen naar de Bijenkorf.