Advertentie
Advertentie

Nederlandse verzekeringsmakelaars richten bank op voor betalingsverkeer

(tijd) - De Nederlandse verzekeringstussenpersonen willen zich niet langer schikken naar de wil van de Nederlandse banken. Voortaan kunnen zij voor hun betalingsverkeer terecht bij de pas opgerichte Interactiebank (IAB). De nieuwe bank, die nauw gaat samenwerken met Deutsche Bank de Bary in Amsterdam, moet de onafhankelijke tussenpersonen bescherming bieden tegen de Nederlandse grootbanken die als bankverzekeraar steeds meer marktaandeel inpikken.De concurrentie in de distributie van verzekeringen is de jongste jaren enorm toegenomen. In Nederland zijn bankverzekeren en directe verkoop van verzekeringen op de particulierenmarkt erg populair. Zowat 25 procent van de autoverzekeringen bijvoorbeeld wordt rechtstreeks verkocht door maatschappijen zoals Centraal Beheer. Ook de verkoop langs warenhuizen zit in de lift. De Vendex-groep verkoopt in samenwerking met de Achmea-groep (waartoe ook Centraal Beheer behoort) polissen in haar vendopolis-verzekeringswinkels, terwijl kledingketen C&A zopas in zee ging met de maatschappij Sterpolis uit de groep Interpolis/Rabobank voor de verkoop van reisverzekeringen. De grootste groei is evenwel weggelegd voor de bankverzekeraars. De drie grote Nederlandse financiële dienstengroepen ING, ABN AMRO en Rabobank voeren een multidistributiebeleid waarin plaats is gemaakt voor diverse verkoopkanalen. Elk kanaal, of het nu om bankverzekering, directe verkoop, verkoop langs onafhankelijke tussenpersonen en agenten in loondiensten gaat, is elkaars concurrent, zelfs in hetzelfde huis. Elk verkoopkanaal beschikt meestal ook over een eigen verzekeringsmaatschappij teneinde marktconform te kunnen werken. Dat houdt in dat elk verkoopkanaal ook eigen verzekeringsproducten ontwikkelt die niet beschikbaar zijn voor de andere verkoopkanalen van de groep.