Advertentie
Advertentie

Negen op tien bedrijven slagen er niet in strategie uit te voeren

(tijd) - Negen op tien bedrijven slagen er niet in hun strategie uit te voeren. Dat komt omdat een onderneming de bedrijfsonderdelen niet genoeg op elkaar afstemt en de aanwezige activa niet ten volle gebruikt. Dat is de stelling van Robert Kaplan, professor managementleer aan de prestigieuze Harvard Business School. Om dat te verhelpen, kunnen bedrijven gebruik maken van een 'gebalanceerd scorebord', een systeem om de strategie te bepalen, ze uit te voeren en voortdurend bij te sturen.Robert Kaplan was in België te gast op de top voor bedrijfsleiders over het meten van ondernemingsprestaties in de eenentwintigste eeuw, georganiseerd door Oracle en Price Waterhouse Coopers. 'In het bepalen van een ondernemingsstrategie moeten managers de overvloed aan informatie filteren om een beeld te krijgen van strategische onderdelen als bedrijfsprocessen, producten, klanten en financiële doelstellingen', stelt Kaplan. In zijn 'gebalanceerd scorebord' is het belangrijk de activa die waarde voor de aandeelhouders creëren, te identificeren en te meten.