Nestle houdt organische groei op peil

Nestle, het grootste voedingsconcern ter wereld, zag de nettowinst in het eerste halfjaar van 2003 51 procent lager gaan. De winstdaling is toe te schrijven aan uitzonderlijke opbrengsten die in 2002 werden geboekt. Zonder die uitzonderlijke opbrengsten was er dit jaar zelfs een stijging van de nettowinst geweest. Op organische basis boekte Nestle in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,5 procent, veel beter dan wat analisten hadden verwacht. De organische groei is de combinatie van een reele interne groei met 2,1 procent en een stijging met 3,4 procent van de verkoopprijzen van Nestle-producten, voornamelijk van Nescafe-koffie en Perrier-water in Zuid-Amerika. Het concern verwacht voor heel 2003 een organische omzetgroei tussen 5 en 6 procent. Unilever, de op een na grootste voedingsproducent, voorspelde eerder dit jaar ook al een organische groei van 5 tot 6 procent voor de 400 belangrijkste merken. In juni moest de groep echter op deze vooruitzichten terugkomen en verlaagde ze de groeiverwachting tot 4 procent. Door de goede halfjaarresultaten bevestigt Nestle dat het beter presteert dan de markt. Algemeen directeur Peter Brabeck houdt ook vast aan de vooruitzichten voor 2003. Vooral de uiterst warme zomer heeft volgens Brabeck een belangrijke bijdrage geleverd aan het optimisme. De verkoop van mineraal water en roomijs is in juli en augustus gevoelig gestegen. Het uiterst warme weer drukte wel de verkoop van chocolade. Ondertussen blijft het Zwitserse concern de focus leggen op een verbetering van de marges. Volgens Brabeck zit Nestle volledig op koers om het plan te realiseren om tot 2006 5,5 miljard Zwitserse frank (ruim 3,5 miljard euro) op de kosten te besparen. Contradictorisch genoeg zal dat plan in 2003 wel zwaarder op de kosten wegen dan vooropgesteld. Volgens Nestle zal het besparingsprogramma 0,7 procent van de omzet kosten in 2003. Het concern had gerekend op 0,5 procent van de omzet. De groep wil kosten besparen in de productie en administratie door de installatie van een softwaresysteem. In tegenstelling tot Nestle is Unilever in de laatste fase van zijn herstructureringsprogramma gekomen. In 1999 besliste de groep 80 procent van zijn producten te schrappen en de focus te leggen op de 400 belangrijkste merken. Deze moeten vanaf 2004 een organische omzetgroei van minstens 5 procent halen. Dinsdag deelde Unilever mee dat de onderneming in Afrika haar omzet in vijf jaar wil verdubbelen tot ongeveer 3,6 miljard euro. Het minder gunstige economische klimaat in Europa zet Unilever ertoe aan meer afzetmogelijkheden te zoeken op jonge groeimarkten. In de eerste zes maanden zag het concern zijn omzet in Afrika, het Midden-Oosten en Turkije met 8 procent stijgen. Afrika levert maar een beperkt deel van de omzet en bedrijfswinst van de groep. Unilever denkt dat merken als Knorr, Omo en Sunsilk nog veel meer kunnen verkopen in Afrika. Aan een ondernemingswaarde over bedrijfskasstroom van 9,78 noteert Nestle veel duurder dan Unilever (5,36). Volgens analisten is de duurdere waardering gerechtvaardigd door de betere vooruitzichten. Nestle krijgt met een analistenscore van 1,77 de voorkeur op Unilever. PVM