Netwerk of constructie: competenties verenigen is kern van de zaak

Sedert vorige maand leven onder de NV Venture One drie zelfstandige partners, waarvan twee nog tentakels hebben in een ander bedrijf. Toch is Venture One geen moederonderneming, noch een fusie van bedrijven. Het bedrijf tracht met de competenties van de drie partners een geheel nieuw platform te vormen dat als een one-stopshop dienst doet voor klanten. In Venture One participeren Van de Perre, ook zaakvoerder van marketingcommunicatiebureau Interface, Mark van Aelst, marketingman van reclamebureau Creadvice, en Yves Wauters, zelfstandig consultant.Creadvice en Interface werkten al enkele jaren op informele basis samen. De creatievelingen van Creadvice, gespecialiseerd in directmarketingcommunicatie, misten regelmatig de technologische achtergrond waar hun klanten behoefte aan hadden. Van Aelst: Directmarketingacties staan in rechtstreeks verband met de databank van het bedrijf. Je haalt er info uit om gerichte communicatie te kunnen opstellen en versturen, maar het resultaat van die acties hoort er ook terug in te komen. Dat probleem oplossen is niet evident voor wie met reclame bezig is. Interface kan die knowhow wel bieden, dus spraken we hen daar ook dikwijls voor aan. Omgekeerd kon Interface met marketing- en technologische kennis alleen niet voor reclamebureau spelen. Tegelijk bleken de klanten van beide bedrijven steeds meer te vragen naar een totaaloplossing, waarin technologische kennis, strategisch inzicht en creativiteit gebundeld werden. Met de oprichting van Venture One willen de partners hun klanten dat pakket aanbieden zonder hun vingers te verbranden aan zaken waar ze niets van afweten. Van Aelst: Ieder van ons is op de hoogte van wat in zijn domein mogelijk is. Daardoor wordt het gemakkelijk om de klant goed te begeleiden, terwijl de gespecialiseerde bedrijven verder hun eigen weg blijven gaan. Venture One vormt daarmee de belichaming van het soort satellietbedrijf waar Van de Perre op doelt. Grote bedrijven die klantgericht willen werken, besteden hun marketing-verwante jobs uit aan Venture One en Venture One lieert zich op zijn beurt met gespecialiseerde partners. Technologieprovider Telindus is daar een voorbeeld van, maar ook een goed gevulde databank van freelancers treedt op als partner voor het bedrijf. Wauters, die de task forces voor de projecten samenstelt, is daarvan zelf een exemplaar: Veel mensen die in multinationale ondernemingen actief geweest zijn, willen nu op zelfstandige basis aan de slag. Voor ons zijn dat zeer waardevolle figuren met een grote maturiteit, die bovendien elk een eigen netwerk aanbrengen. Ik vermoed dat velen teleurgesteld zijn in de mogelijkheden die die bedrijven hen geboden hebben. Enerzijds zie je mensen terugkeren na een vijfjarig verblijf in China om tot de vaststelling te komen dat hun oorspronkelijke job niet meer ter beschikking is. Anderzijds merk je dat er nogal wat marketingmensen door hun bedrijf afgesneden worden van de technologische revolutie. Die voelen zich analfabeet worden en willen mee zijn, maar het bedrijf investeert daar niet in. Dat is immers iets voor de ITers. Ironisch genoeg is het precies die hokjesmentaliteit die voor Venture One geld in het laatje brengt. Bedrijven stellen nu vast dat ze iets met technologie moeten doen, maar krijgen de communicatiekloof tussen commerciële lui en techneuten niet (meer) gedicht omdat ze hun verticale structuur te lang hebben aangehouden. De commerciële krachten die om die reden het bedrijf verlaten hebben, komen zo uiteindelijk toch weer terecht bij hun oorspronkelijke werkgevers. KVV