Netwerk Vlaanderen hekelt manke financiële informatie

(tijd) - Netwerk Vlaanderen, financier en adviseur van meer dan 500 sociale of milieuprojecten in Vlaanderen en Brussel, hield vrijdag een Dag van de Lastige Klant. In Gent en Antwerpen stapten medewerkers van Netwerk Vlaanderen bankkantoren binnen om ze duidelijkheid te vragen over wat ze met het geld van de spaarders en beleggers doen. We krijgen geen informatie over waar ons spaargeld naartoe gaat, zegt Inez Louwagie van Netwerk Vlaanderen. Waarin wordt het geld geïnvesteerd? Wat wordt ermee gefinancierd? Dat wilden we met deze ludieke acties even in de verf zetten. Een lastige klant wil tekst, uitleg en duurzaamheid. De actie maakt deel uit van de campagne Mijn geld. Goed geweten? van Netwerk Vlaanderen. Louwagie: De campagne is ontstaan uit de vaststelling dat grote industriële ondernemingen die het soms niet zo nauw nemen met bijvoorbeeld het milieu, vlot aan financiering raken, terwijl kleine bedrijven die het goed voor hebben met milieu of mens daar veel meer problemen mee hebben. Die discrepantie willen we met de actie in de verf zetten.Het Europees parlementslid voor Agalev Nelly Maes sloot zich bij de actie aan en stuurde lastige brieven naar de banken BBL en Fortis over hun rol bij het leegroven van Kongo zoals in een recent rapport van de Verenigde Naties werd uiteengezet. Ook premier Guy Verhofstadt kreeg hierover een brief. ToP