Advertentie
Advertentie

New York: goedkoop

Er was weinig macro-economisch nieuws deze week. En wat eruit kwam, was niet onmiddellijk positief. De kleinhandelsverkopen in mei vielen blijkbaar goed tegen. Vooral de autoverkopen waren sterk ontgoochelend. Geen goed nieuws dus voor de kleinhandelsaandelen. Maar ook de defensieve voedingskleinhandel moest deze week het onderspit delven. Een neerwaartse winstherziening bij Safeway was hiervoor verantwoordelijk. Opnieuw maakten overwegend defensieve sectoren het mooie weer. Voeding en vooral huishoudproducten, met opwaartse winstherzieningen voor Procter & Gamble vielen hierbij in positieve zin op. Voedingsproducent Heinz maakte bekend een deel van zijn activiteiten onder te brengen in Del Monte Foods in ruil voor aandelen in deze groep. Dit nieuws kon de markt echter niet overtuigen. De farmasector moest weer eens het peloton loslaten na een winstwaarschuwing van Abbott Labs. Ook technologie deed het niet echt schitterend deze week. Het was eveneens een zwarte week voor de mediasector. Nu was het de beurt aan de advertising agencies om onderuit te gaan. Het was andermaal een relatief goede week voor de cyclische sectoren. De oliesector zette een punt achter zijn zwakke prestatie van de voorbije weken. De voornaamste reden was de daling deze week van de Amerikaanse voorraden ruwe olie na een aantal weken van onafgebroken stijging. Maar tegelijk stelde Het Internationale Energie Agentschap (IEA) haar vraagverwachting voor ruwe olie voor het tweede halfjaar neerwaarts bij, waardoor voor het derde kwartaal vraag en aanbod in evenwicht zijn. Dat neemt de druk weg van de OPEC om haar productiedoelstelling snel te verhogen. Bij de kapitaalgoederen ging de daling van Tyco verder. Moody verlaagde voor de tweede keer op rij de langetermijncreditrating van Tyco tot BB. Het aandeel daalde fors, maar tekende gisteren een sterk herstel op nadat het de officiële goedkeuring had gekregen om CIT Group, de financiële poot van Tyco, af te stoten. De Amerikaanse defensiesector presteerde dan weer sterk: General Dynamics steeg met 5 procent. In de telecomsector was er positief nieuws van Nextel. De mobiele operator maakte bekend tenminste de winstdoelstellingen te zullen halen voor 2002. Nextel doet hiermee beter dan de concurrenten. Het gemiddelde bedrag dat klanten maandelijks spenderen ligt hoger en er traden 7 procent meer nieuwe abonnees toe dan verwacht. Sprint PCS daarentegen verkondigde dat de groei van de abonnees dit jaar 10 tot 15 procent lager zal zijn dan verwacht ten gevolge van de verhoogde concurrentie. Sprint plant ook om de kapitaalsinvesteringen te verminderen.