Advertentie
Advertentie

New York: risicoappetijt

Risicoappetijt, het tegengestelde van risicoaversie. Dat was het thema van deze week. Het was inderdaad duidelijk dat alle risicovolle sectoren het beter deden dan de markt. Zowel technologie als telecom waren outperformers. De telecomsector werd weliswaar geruggensteund door de definitieve deal tussen AT&T en Comcast, waardoor de AT&T-belegger Comcast kreeg, en waarbij AT&T een reverse split onderging (want anders zou het aandeel AT&T nog hooguit 5 dollar waard zijn, wat de aan- en verkoopkosten van het aandeel heel zwaar zou maken, én bovendien maakte het aandeel AT&T dan ook een grote kans om uit de Dow Jones te vliegen). De technologiesector kon ook profiteren van de mooie resultaten van HP die ongeveer 10 procent beter uitkwamen dan verwacht.In dit klimaat van risicoappetijt moesten de defensieve sectoren natuurlijk het onderspit delven. De voedingssector slaagde er zelfs in de week met een negatief resultaat te beëindigen. Dit was wel deels te wijten aan de onverwachte winstwaarschuwing van Philip Morris voor de winstcijfers van 2003, maar toch was het een algemeen fenomeen. Ook de huishoudelijke producten (Procter&Gamble, Colgate enzovoort) deden het slechter dan de brede markt. En ook de gezondheidszorg moest deze week koersverliezen incasseren.Dat de belegger niet afkerig was van risico, bleek ook uit de performance van sommige individuele aandelen. De elektriciteitsbedrijven in de VS deden het als sector niet zo goed, maar sommige bedrijven waarvoor men eventueel vreesde voor een faillissement, zoals Calpine en El Paso, deden het uitstekend, men mag zelfs spreken van stellaire performances. Maar dit was ook duidelijk het beeld in de technologiesector, waar de jongste maand de performance ongeveer 24 procent bedroeg, wat beter was dan de brede markt. Maar ook bij een langerlopende analyse blijkt dat het grootste deel van de ondernemingen in deze sector zowat 50 tot 70 procent stegen.De cyclische distributeurs hadden het wel wat moeilijk. Het boekjaar van deze sector loopt niet samen met het kalenderjaar, zodat de meeste ondernemingen nog deze maand, en vooral deze week, resultaatcijfers moesten publiceren. Daarbij waren vooral de resultaten van Home Depot teleurstellend. De omzetcijfers en zeker de vergelijkbare verkopen jaar op jaar waren lager dan verwacht. Maar dank zij een margeverruiming (kostenbesparingen) slaagde de doe-het-zelfketen er toch in winstcijfers te publiceren die in lijn lagen met de consensusverwachting.De macro-economische cijfers die deze week gepubliceerd werden, gaven een gemengd beeld. De initiële werkloosheidsaanvragen kwamen voor de tweede week op rij beter uit dan verwacht. Het aantal nieuwe werven voor nieuwbouwwoningen kwam lager uit dan verwacht en dat bevestigde nog maar eens de trend dat de residentiële vastgoedmarkt in de VS haar piek voorbij is (dank zij voortdurend lagere hypothecaire rentevoeten).