Advertentie
Advertentie

Nicheverzekeraar PNP versterkt samenwerking met Alte Leipziger

KORTRIJK (tijd) - De Kortrijkse nicheverzekeraar Piette & Partners (PNP) die zich met een beperkt aantal producten specifiek toelegt op de particuliere verzekeringsmarkt in Oost- en West-Vlaanderen, gaat intenser samenwerken met zijn industriële partner en minderheidsaandeelhouder Alte Leipziger, een van de middelgrote Duitse verzekeringsgroepen met een gecombineerde premieomzet van 4,6 miljard DM (95 miljard B.fr.).Dat heeft gedelegeerd bestuurder Guy Piette van PNP gezegd tijdens een persontmoeting naar aanleiding van het vijfjarig bestaan van PNP en de opening van het nieuwe kantoorgebouw in Kortrijk. PNP werd in 1993 opgericht door de familieholding Coverpi van de familie Piette en Alte Leipziger Holding uit Frankfurt. In deze joint venture verkreeg Coverpi 51 procent van de aandelen tegen 49 procent voor Alte Leipziger. In 1995 werd het kapitaal met behoud van de bestaande krachtverhoudingen verhoogd tot 130 miljoen frank. Later dit jaar volgt een nieuwe kapitaalverhoging. De technische verzekeringsreserves beliepen eind 1997 480 miljoen frank op een balanstotaal van ruim 1 miljard frank. De premieomzet steeg van 21,6 miljoen frank in het eerste boekjaar naar 332 miljoen in 1997. Ten opzichte van 1996 was er een groei van 15 procent. 'In de verzadigde en sterk concurrentiële markt van de schadeverzekering waar veel verzekeraars tegen omzetverlies aankijken, is dat niet zo vanzelfsprekend', zei Piette, 'temeer omdat die groei niet voortkomt uit de onderschrijving van om het even welke risico's.' Tegen 2002 wil PNP het half miljard frank premieomzet bereiken. Na drie jaar aanloopverliezen voor een totaal bedrag van 52 miljoen frank werd in 1996 voor het eerst een bescheiden winst gerealiseerd van 2 miljoen frank, die in 1997 afkalfde tot 0,6 miljoen frank. In 1997 sloot PNP ruim 11.000 nieuwe polissen tegenover 13.666 in 1996. 'Wij hebben bewust wat afgeremd om de kwaliteit van de portefeuille niet te schaden', zei Guy Piette die voorts onderstreepte dat PNP absoluut niet wil verzaken een zijn roeping van regionale verzekeraar. 'Hoe groter de grote verzekeringsgroepen worden, hoe meer kansen wij krijgen. Als regionaal verzekeraar werken wij in een specifiek marktsegment - één regio, één consumentengroep, een beperkt productengamma - op creatieve en flexibele wijze samen met ons enig distributiekanaal, de professionele, onafhankelijke makelaar.' Volgens Piette telt de Oost- en West-Vlaamse markt in het particuliere klantensegment ruim 900 makelaars, die van de Controledienst voor de Verzekeringen (CDV) een erkenning als onafhankelijk tussenpersoon hebben gekregen. Zowat een derde van hen werkt samen met PNP.